به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اوسط اکبری مقدم غروب شنبه در جلسه پیگیری اجرای تعهدات ساماندهی سایت تخلیه زباله سراوان رشت در فرمانداری افزود: در ارتباط با وضعیت محل دفن زباله سراوان رشت به مردم آن منطقه قول هایی داده ایم که بایستی با سرعت بیشتری به آنها عمل شود.

وی با تاکید بر ضرورت پاسخگویی درست به مردم اظهار داشت: مردم منطقه سراوان رشت بایستی به ما اعتماد کنند و بپذیرند که مسئولان مربوطه مشغول انجام کارهایی برای رفع مشکلات ناشی از دفن زباله در منطقه هستیم.

وی با بیان این که احداث تصفیه خانه شیرابه در محل دفن زباله در سراوان رشت بایستی هر چه سریعتر به مرحله اتمام برسد، خاطر نشان کرد: در این باره تعهداتی را ایجاد کرده ایم که بایستی هر چه سریع تر اجرا شود و پیمانکار مربوط به احداث تصفیه خانه شیرابه سراوان اهتمام جدی در این باره داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان درباره احداث دستگاه زباله سوز نیز بیان داشت: زباله سوز پروژه ای نیست که قول بدهیم شش ماه دیگر به مرحله بهره برداری می رسد، واقعیت اینست که دستگاه زباله سوز منابع مالی زیادی می خواهد.

وی با اشاره به اهتمام رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ارتباط با مشکل پسماند تصریح کرد: با عنایت دکتر نوبخت معاون رئیس جمهوری ، کارگروهی در این سازمان برای موضوع پسماند استان های شمالی کشور تشکیل شده است.

مقدم در ادامه سخنانش با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در ارتباط با موضوع تفکیک زباله از مبدا اظهار داشت: فرهنگ ساماندهی زباله شامل تولید، نگهداری، هدایت و امحاء زباله را بایستی اصلاح کنیم و مدرسه ، مهمترین محل برای این فرهنگ سازی است.

وی با بیان این که رفع مشکل سراوان رشت تنها مربوط به یک فرد نیست، خاطر نشان کرد: مشکل پسماند گیلان از جمله منطقه سراوان رشت مربوط به سالیان سال است که رفع مشکلات تنها در سایه تعامل با مردم شکل می گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان تاکید کرد: پسماند مربوط به تمام آحاد جامعه است و همه بایستی برای رفع و کاهش مشکلات مشارکت کنند.

شهردار رشت نیز در این جلسه در سخنانی با تشریح اقدامات شهرداری برای احداث تصفیه خانه شیرابه محل دفع زباله سراوان رشت گفت: در زمان حاضر یک دستگاه زباله کوب به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان خریداری و در سایت سراوان رشت تخلیه شده که به زودی  با حضور گروهی از آلمان، برای راه اندازی آن اقدام می کنند.

ناصر حاج محمدی با بیان این که در ارتباط با موضوع سراوان رشت با تمام توان پای کار هستیم، اظهار داشت: می طلبد با هماهنگی شورای تامین برخی موارد با هماهنگی های لازم انجام شود.

وی در ارتباط با پخش خبری مربوط به دفن غیربهداشتی پسماندهای پزشکی در سایت سراوان رشت خاطر نشان کرد: پسماند پزشکی طبق قانون بایستی در محل بیمارستان امحاء شود و شهرداری در این باره وظیفه ای ندارد، البته این پسماندها توسط بیمارستان ها بی خطر سازی و در سایت سراوان دفن می شوند.

وی بیان داشت: اگر قرارست که مسئله پسماند بخشی مرتفع شود، هیچ وقت عملی نخواهد شد و در موضوع پسماند اگر زنجیره ای عمل نکنیم، مشکلات تداوم خواهد داشت.

فرماندار شهرستان رشت نیز در ادامه جلسه گفت: وضعیت این سایت را به گونه ای مدیریت کنیم که برای مردم منطقه قابل سکونت باشد.

میرشمس مومنی زاده افزود: موضوع کاورکردن زباله ها در محل دفن زباله در سراوان رشت بایستی با دقت بیشتری انجام شود که دست اندکاران در شهرداری بایستی به این مهم بیش از پیش توجه کنند.

وی با تاکید بر اینکه تصفیه خانه شیرابه سراوان بایستی تا دو ماه دیگر به پایان برسد، اظهار داشت: با این اقدامات بایستی به مردم عملا نشان دهیم که مسئولان و اعضای کارگروه ساماندهی سایت تخلیه سراوان رشت در این ارتباط  تمام تلاش خود را به کار گرفته اند.

منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده از مناطق زیبا و دیدنی استان گیلان است، این منطقه در ۱۷ کیلومتری رشت بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده و روزانه ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود که این مهم موجب نگرانی مردم منطقه شده است. دفن زباله در دل درختان سر به فلک کشیده سراوان رشت، بوی نامطبوع و وجود حشرات موذی در منطقه ، هر چند وقت، موجب اعتراضات مردم سراوان می شود به طوری که در سال ۹۶ تعدادی از اهالی در اعتراض به وضعیت نابسامان دفن زباله، با تجمع در مقابل درب ورودی محل انباشت زباله راه عبور ماشین های حمل زباله را بستند اما با حضور مسئولان و قول آنان برای رفع مشکل، کوتاه آمدند. 

از قول دو سال پیش مسئولان به مردم برای رفع مشکلات ناشی از دفن زباله در منطقه سراوان رشت، کمتر از ۶۰ روز باقی مانده است.

۷۲۸۶/۲۰۰۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.