حبیب جهانساز روزشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امرو ز شنبه 25میلیارد تومان دیگر از مطالبات چایکاران شمال به حساب بانک سپه آنان واریز شده است و می توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنندکه مجموع پرداختی ها  از آغاز فصل برداشت برگ سبز چای به چایکاران در شمال کشور تاکنون 241 میلیارد و 400 میلیون تومان بابت برگ سبز  بوده است.

 وی با اشاره به اینکه هیچ کشاورزی تا نیمه  مرداد ماه بابت قیمت  تضمینی برگ سبز چای مطالبه ندارد، افزود: از این میزان ، مبلغ 105میلیارد تومان سهم دولت،  و 136میلیارد و 400 میلیون تومان هم سهم کارخانه چایسازی است که  با  این پرداختی ها در مجموع 82درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد که81درصد سهم کارخانه های چایسازی  و  83درصد هم سهم دولت به چایکاران  بوده  است .

رییس سازمان چای  خاطرنشان کرد:تاکنون 105هزار و272تن برگ سبز از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده است که 56هزار تن آن برگ سبز درجه یک و 49هزارتن آن برگ سبز درجه دو  منظور شده است.

وی ارزش اقتصادی برگ سبز خریداری شده از چایکاران را 294میلیارد تومان ذکر و اضافه کرد: تاکنون 23هزارو 686تن چای خشک با کیفیت از   برگ سبز تحویلی کشاورزان تولید شده است که این میزان  تولید،  سه تا 5درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان  می دهد.

جهانساز سال زراعی جاری را سالی خوب و مناسب از نظر برداشت برگ سبز و دریافت مطالبات  برای چایکاران ارزیابی کرد و یاداور شد:از سال گذشته دولت در تلاش  است تا مطالبات کشاورزان چایکار را  زودتر به آنان پرداخت نماید تا بهای برگ سبز زودتر به دست کشاورز برسد و  پرداخت های  امسال از نظر زمانی در طی چند دهه اخیر بی سابقه بوده است. 

نرخ خرید تضمینی برگ سبز درجه یک ۳۶ هزار ریال و برگ سبز درجه دو  ۲۲ هزار ریال در سال جاری تعیین شده است .

برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.

لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده است  و مهمترین تشکیلات متولی چای کشور نظیر  سازمان چای کشور و پژوهشکده چای کشور  در این شهرستان قرار دارد . ۶۰۲۹ /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.