ارسلان زارع در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز رشت  در جمع خبرنگاران ایرنا با بیان اینکه مبنای کار ما چشم انداز توسعه است، افزود: در حال حاضر بیشتر کشاورزی در استان به صورت سنتی انجام می شود، در حالیکه باید به سمت کشاورزی مدرن حرکت کنیم و استفاده از فنآوری های جدید از جمله آبیاری تحت فشار و در کنار ان توسعه شهرک ها و  کشت های گلخانه ای  منجر به بالا بردن بازده منابع آبی ، بهره وری  کشاورزی ، افزایش میزان تولید در سطح  و در نهایت افزایش در آمد کشاورزان و  توجیه دار شدن کشاورزی  می شود.

 وی اظهار کرد: در همین راستا ادارات کل مربوطه همچون جهاد کشاورزی ، صنعت، معدن و تجارت و تعاون بایستی بکوشند بازده منابع آبی را بالا ببرند ، بهره وری را ارتقاء دهند که نتیجه آن افزایش سرانه درآمد کشاورزان و توجیه دار کردن شغل کشاورزی در استان است.

زارع با اشاره به اینکه گیلان ظرفیت بزرگی فقط در بخش کشاورزی برای توسعه و اشتغال دارد ، ادامه داد: بدلیل وجود موهبت های الهی در این استان  و  محصولاتی همچون برنج و چای که بیشتر در گیلان و با بهترین کیفیت تولید می شود ، می توانیم توسعه صنایع تبدیلی را در استان مدنظر قرار دهیم که این امر جزو برنام های ما در استان است.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم گیلان ظرفیت ورود به بازارهای جهانی را بیشتر از وضعیت کنونی دارد و نیاز است قبل از بازاریابی، در استان محصولاتمان را مشتری پسند تر کنیم که یکی از مولفه های مهم آن بسته بندی  است و بر همین اساس پرداخت تسهیلات برای کسانی که در حوزه بسته‌بندی و فرآوری فعالیت کنند، در اولویت قرار دارد.

منابع انسانی رکن موثر و مهمترین محور توسعه هر جامعه است

سرپرست استانداری گیلان با بر شمردن ظرفیت های توسعه استان در بخش های دیگر خاطر نشان کرد: گیلان ظرفیت های متعدد و ارزشمند مهمی از حیث نیروی انسانی دارد که معتقدم مهمترین و بزرگترین ظرفیت توسعه یافتگی استان، نیروی انسانیست که به نحو شایسته از آن برخورداریم.

وی با اشاره به تعداد بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی گیلان که هم در استان، پایتخت  و خارج از کشور حضور دارند، گفت: باید بدانیم چگونه می توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم چرا که این  سرمایه‌های انسانی به عنوان ظرفیتی بزرگ ، سرمایه های اجتماعی نیز هستند و در کنار مواهب الهی ، طبیعت ارزشمند و پتانسیل های کشاورزی و گردشگری  استان شرایط را برای انواع سرمایه گذاری فراهم کرده است.

به گفته زارع ؛ گیلان از لحاظ ظرفیت های اقتصادی نیز جزو معدود استان هایست که بسیاری از ظرفیت ها را  همزمان در خود جای داده و می توان از آنها برای توسعه و اشتغالزایی بهره گرفت که به عنوان نمونه جنگل، مرتع ، دامداری، کشت های گلخانه ای، شیلات و ... از آن جمله اند که همه را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه پیشینه صنعت در گیلان به بیش از یک قرن می‌رسد، تصریح کرد: این استان علاوه بر بخش های کشاورزی و گردشگری، به سبب وجود مواد اولیه در خصوص صنایع چوب و سلولزی، منسوجات و پوشاک همواره قطب بوده ولی به دلیل مشکلاتی که در دهه گذشته اتفاق افتاده، تعدادی از صنایع راکد و یا تعطیل شده اند.

سرپرست استانداری گیلان ادامه داد: دولت تدبیر و امید با اعتقاد راسخ برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی و تولید داخلی ، با اقداماتی همچون تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد اقتصاد مقاومتی، اشتغال و سرمایه‌گذاری، شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت را برقرار کرده تا از واحدهای تولیدی و فعالیت آنها حمایت کند و  این اقدامات دولت بمنظور جلوگیری از آسیب در کنار درمان آسیب های گذشته است و در همین راستا طی سال گذشته تاکنون بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی با حمایت دولت و با همت بلند فعالان بخش خصوصی به چرخه تولید بازگردانده شدند.

اتمام باقی مانده آزادراه رشت و اتصال راه آهن به انزلی تا پایان دولت دوازدهم

زارع گردشگری را در گیلان به عنوان ظرفیت بسیار خوب استان عنوان و بیان کرد : طبق مطالعه و پژوهش های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در زمینه آمایش سرزمینی و سند توسعه استان، اهتمام داریم از همه ظرفیت های ساحلی ، جلگه ای و جنگل در شرق و مرکز گیلان به نحو شایسته استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: برخی  اقدامات زیربنایی دولت در استان همچون احداث راه آهن تاثیر زیادی در توسعه هم از لحاظ گردشگری و هم صنعتی خواهد گذاشت ؛ ضمن اینکه با استفاده بیشتر از فناوری های روز ، گیلان را با سرعت بیشتری در مسیر توسعه یافتگی قرار می دهیم.

وی یادآور شد: دولت تدبیر و امید مصمم است بر اساس اولویت بندی خود ، پروژه‌های عمرانی و زیر بنایی ناتمام که تعداد قابل توجهی از آنها  با محدودیت های مالی مواجه هستند را به اتمام برساند و در اختیار مردم قرار دهد.

به گفته سرپرست استانداری گیلان؛ اهتمام داریم تا سال ۱۴۰۰ پروژه‌های اولویت‌دار از جمله هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه قزوین - رشت که عمدتاً تونل و پل است و اتصال راه آهن رشت انزلی به کاسپین که تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب است و بویژه در شرایط تحریم ظرفیت‌ خوبی برای استان به شمار می رود را به اتمام برسانیم.

زارع به پروژه های حوزه حمل و نقل ، تکمیل جاده ها، بزرگراه ها و پروژه های عمرانی و نیز بهسازی یا اصلاح شبکه های آشامیدنی در شهرستان های مختلف استان و توسعه خطوط انتقال برق را بر اساس برنامه های اولویت دار هر شهرستان خواند.

وفاق و همدلی مثال‌زدنی مردم و مسئولان در گیلان/ وضعیت مطلوب آرامش اجتماعی

سرپرست استانداری گیلان در بخش دیگری از سخنانش گفت: وفاق ، همدلی و وحدت بین مردم و مسئولان در این استان، موضوعی حائز اهمیت است چراکه اقوام  و مذاهب مختلف در گیلان همواره در کنار هم با مودت و دوستی به شایستگی زندگی می کنند که این ظرفیت، عاملی موثر و زمینه ساز حضور سرمایه گذار داخلی و خارجی برای فعالیت های اقتصادی است .

وی ادامه داد: خرسندیم که با همکاری، مشارکت و همدلی خوبی که بین مردم استان وجود دارد، نظم و امنیت و آرامش اجتماعی در گیلان وضعیت مطلوب و شایسته ای دارد.

برگزاری انتخابات در سلامت و امنیت کامل با اعتقادی راسخ به صیانت از آراء

سرپرست استانداری گیلان با اشاره به انتخابات پیش رو در اسفندماه سالجاری گفت: بنا داریم با امیدواری بیشتر مردم، انتخاباتی کاملا قانونمند با اعتقادی راسخ به صیانت از آرای مردم و در سلامت و امنیت کامل و با مشارکت حداکثری آحاد شهروندان و در یک فضای رقابتی برگزار کنیم و به همین منظور رسانه ها و سازمان های مردم نهاد می توانند کمک کننده، تسهیل گر و مساعدگر باشند.

زارع رسانه ها را به واسطه نقش و اهمیت آنها در دنیای امروز و تاثیر گذاری برای اطلاع رسانی ، در ارتقای سطح آگاهی های عمومی ،  آموزش و هدایت مسیرهای فرهنگی و توسعه اجتماعی موثر و نقش آرین خواند و افزود: این موضوع موجب شده همه کسانی که به نقش و جایگاه مردم در مشارکت های سیاسی بیشتر معتقد هستند ، تسهیلات و زمینه های این نقش آفرینی را بیشتر فراهم کنند .

وی آزادی اندیشه، آزادی قلم و آزادی بیان را سه نکته ای دانست که در زیر مجموعه شرایط مناسب برای انجام وظیفه رسانه ای می تواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به اهمیت امنیت خبرنگاران در جهت انتشار حقایق گفت: طبق شواهد و اسناد تاریخی ؛ خبرنگاران در همه  انقلاب های بزرگ دنیا از جمله انقلاب اسلامی تاثیرات زیادی در در پیدایش رویدادهای بزرگ داشته اند و برای  استمرار توسعه یافتگی نیز نقش آفرین هستند.

زارع همچنین به نقش خبرنگاران در هشت سال دفاع مقدس و تقدیم شهدایی از این قشر و پس از آن ، پیمودن برنامه‌های توسعه‌ کشور اشاره کرد و خواستار توجه به وحدت و انسجام ملی برای پیشرفت کشور شد و افزود: امروز هم با توجه به شرایط خاص جنگی که در آن قرار گرفته ایم؛ در نخستین گام دوم انقلاب با چالش ها ، موانع و تنگناهایی که از بعد اقتصادی با آنها مواجه هستیم و عمدتا برگرفته از بد اخلاقی ها و رفتارهای غیرقانونی رئیس دولت آمریکاست؛ باید با تدبیر عبور کنیم.

وی ادامه داد: برنامه های دیگری تحت عنوان جنگ نرم علیه نظام مقدس اسلامی تدارک دیده شده از این رو رسانه‌های ما باید با توان بیشتری  و با استفاده از فناوری روز بتوانند با اعتماد سازی  و دقت نظر ، به تولید محتوای مستند ، با کیفیت و البته فراگیر بپردازند.

زارع تصریح کرد: به همین دلیل خبرگزاری هایی که بر اساس نظرسنجی ها از لحاظ سرمایه های اجتماعی به ویژه اعتماد جایگاه خوبی بین مردم دارند، می توانند تاثیرات بیشتری بگذارند و ایرنا، در زمره این رسانه هاست.

سرپرست استانداری گیلان در خاتمه سخنانش ، شرایط امروز جامعه و نقشه ها و توطئه های دشمنان نظام اسلامی را یادآور شد و اضافه کرد: مهمترین هدف آنها، ناامیدکردن مردم از دولت ، نظام و ایجاد تفرقه در کشور است بر این اساس رسانه ها باید بین شهروندان امیدآفرینی و امیدافزایی کنند تا ملت ایران از این دوران نیز همچون مقاطع دیگر، با سربلندی و سرافرازی عبور کنند.

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.