به گزارش ایرنا سید اللهیار مصباحی روز شنبه در جمع خبرنگاران در تشریح این خبر افزود: با توجه به اینکه در برخی از روستاها، کشاورزان به جای پرداخت وجه نقد، حق العمل شالیکوبی­ ها را با تحویل برنج می ­پردازند لذا به پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی و تصویب ستاد تنظیم بازار استان ، در صورت تمایل کشاورزان حق العمل تبدیل هر یکصد کیلوگرم شلتوک به برنج بصورت نسبی در شالیکوبی های سنتی ۲.۵ و مدرن ۲.۶ کیلوگرم برنج است.

وی با بیان اینکه در صورتی که کشاورزان تمایل به پرداخت نقدی اجرت فوق داشته باشند کارخانجات شالیکوبی موظف به دریافت نرخ به صورت ریالی هستند ، ادامه داد: نرخ حق ­العمل برای تبدیل هر کیلوگرم شلتوک به برنج در شالیکوبی های سنتی ۳۷۰ تومان و شالیکوبی ­های مدرن ۴۰۰ تومان است.

مصباحی تاکید کرد: بازرسان تعزیرات حکومتی، جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان استانداری برای اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار نظارت دارند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با بیان اینکه حق العمل کاری تبدیل برنج به شلتوک باید در معرض دید عموم در شالیکوبی ها نصب شود گفت: مقرر شد نرخنامه مذکور توسط کلیه کارخانجات برنجکوبی در بنرهایی در ابعاد یک متر در ۸۰ سانتی متر در ورودی این کارخانجات نصب شود.

مصباحی خاطر نشان کرد: کشاورزان و رسانه ­ها در صورت تخلف کارخانجات برنجکوبی می توانند گزارش­ های مربوطه را به سازمان جهاد کشاورزی استان یا ادارات این سازمان در شهرستان ­ها  یا شماره ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع رسانی کنند.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می شود؛ این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. 
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود. بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

طبق اعلام سازمان جهادکشاورزی گیلان؛ هم اکنون در تمامی شهرستان ها برداشت برنج شروع شده و بیشترین سطح برداشت در فومن، شفت، صومعه سرا، املش و رشت است.

بمنظور تسریع در امر برداشت برنج از دو هزار کمباین در سطح شالیزارهای استان استفاده می شود ضمن آنکه حدود ۲۰ درصد از مزارع برنج در مرحله رسیدگی قرار دارند و بر اساس پیش بینی ها، برداشت برنج از مزارع طی هفته آینده به دلیل مطلوب بودن شرایط جوی از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.