رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر گفت: به علت کوهستانی بودن، بارش برف و سرمای نابهنگام بهار این گل در اشکورات رودسر دیرتر از منطقه ییلاقی داماش رودبار شکوفا می‌شود.

به گزارش ایسنا-منطقه گیلان، علی محمدپور با اشاره به اینکه رویش سوسن چلچراغ از ۴سال پیش در ۵هکتار از منطقه ونستان اشکورات بخش رحیم آباد رودسر به صورت پراکنده مشاهده شد، گفت: امسال نیز سوسن چلچراغ در منطقه ونستان در ارتفاع ۲هزار و ۱۰۰ تا ۲هزار و ۳۰۰ متری روئیده است.

وی با اشاره به اینکه گل سوسن چلچراغ یک ماه پیش در رویشگاه‌های دیگر استان شکوفا شد، افزود: به علت کوهستانی بودن، بارش برف و سرمای نابهنگام بهار این گل در اشکورات رودسر دیرتر از منطقه ییلاقی داماش رودبار شکوفا می‌شود.

محمدپور با بیان اینکه سوسن چلچراغ گلی از تیره لیلیوم است، ادامه داد: پیش از این منطقه ییلاقی داماش عمارلوی رودبار و لنکران جمهوری آذربایجان تنها رویشگاه سوسن چلچراغ در جهان بود اما در چند سال اخیر رویش این گل در روستای ونستان رودسر، شاه شهیدان رودبار و کهنه ماسوله نیز گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال۱۳۵۴ لدربوری، گیاه شناس فرانسوی، سوسن چلچراغ را در طبیعت داماش گیلان کشف کرد، تصریح کرد: این گل در سال۱۳۵۵ به شماره ۷۱ در فهرست آثار طبیعی و ملی به ثبت رسید.

 



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.