گزارش روز سه شنبه روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا حاکیست؛ مومنی در چهاردهمین جلسه کمیته منابع و مصارف ( سازگاری با کم آبی) سال آبی 98 -1397 با اعلام این خبر افزود: سال گذشته و در همین تاریخ، 856 میلیون متر مکعب ذخیره آبی سد بوده است.
وی با بیان اینکه خروجی فعلی سد سفیدرود نیز 368 متر مکعب بر ثانیه است ، اظهار داشت: تا این لحظه 736 میلیون متر مکعب کل آب تحویلی و آبگذاری ما در داخل کانال های آبیاری جهت مصرف زارعان است.
نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه گفت: تا کنون 87 درصد از اراضی شالیکاری بصورت میانگین یعنی 92 درصد خارج از شبکه و 83 درصد در داخل شبکه نشاء شده اند و مشکلی از نظر زراعی ندارند.
نماینده اداره کل هواشناسی استان نیز طی ارائه گزارشی گفت : مجموع 862 میلی متر بارش از ابتدای سال زراعی جاری در گیلان، رشد 21 درصدی بارش ها را نشان می دهد و طی دو هفته آینده نیز بارش های شاخصی رخ نخواهد داد.
در این جلسه محورهایی همچون برنامه سازگاری با کم‌آبی استان ، وضعیت بیلان سال آبی جاری تاکنون ، بررسی گزارش پیش‌بینی وضعیت بارش استان و حوضه آبریز ، بررسی تقویم زراعی و درصد پیشرفت کشت در مناطق مختلف گیلان ، بررسی نیاز آبی استخرهای پرورش ماهی و ارائه گزارشی در خصوص دستاوردهای جدید مؤسسه تحقیقات برنج کشور مورد تبادل نظر و بحث کارشناسی قرار گرفت.
سد سفیدرود آب مورد نیاز 171 هزار هکتار از 238 هزارهکتار شالیزار گیلان را تامین می‌کند؛ بر این اساس آب بقیه شالیزارهای استان از محل رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و چاه‌های موجود در استان تامین می‌شود.
استان گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که هر ساله از کشت آنها حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.
سد مخزنی سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود، در 75 کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده و ظرفیت فعلی آن، یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب است.
2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.