به گزارش خبرنگار ایرنا جلب توجه دیگران در جوانان نمود بیشتری دارد و این شوق فقط به آرایش مو و لباس آنها منحصر نمی شود، بلکه برخی جوان ها با تغییر ظاهر خودروهای خود، برای جلب نگاه دیگران تلاش می کنند و نمونه های اینگونه تغییرات خودساخته و سلیقه ای، این روزها در خیابان ها و معابر عمومی بیشتر مشاهده می شود.
لاستیک های بزرگ و غیر استاندارد، شیشه های بسیار دودی، کمک فنرهای خوابیده، برچسب ها، نوشته ها و آویزها، چراغ های اضافی و رنگارنگ، بوق های نامتعارف و سیستم های صوتی گوشخراش از نمونه های تغییرات سلیقه ای در خودروهاست که اغلب مغایر مقررات راهنمایی و رانندگی است، اما بسیاری از اقدام کنندگان به این تغییرات زائد، از تخلف بودن کار خود بی اطلاع هستند.
بر اساس ماده 189 آئین نامه راهنمایی و رانندگی؛ استفاده از لاستیک های فرسوده یا غیر استاندارد برای وسایل نقلیه ممنوع است و ماده 184 این آئین نامه نیز بوق های شیپوری، سوت بلبلی و هـر وسـیله آگـاه ساز صوتی با صدای ناهنجار و غیر عادی در مناطق مسکونی، بوق ممتد، غیرضروری یا مکرر و استفاده از آن برای صدا زدن افراد، جلب توجه مسافر، اعلام حضور و بـاز کردن درب منزل، خداحافظی و نظایر آنها را ممنوع کرده است.
ماده 207 آئین نامه راهنمایی و رانندگی نیز نصب علائم و پلاک های متفرقه، آگهی، نوشته و عکس و نقوش روی شیشه ها و بدنه درونـی یـا بیرونی وسایل نقلیه به منظور تجارت، تبلیغ، نمایش و مانند آنها را خلاف مقررات ذکر کرده است.
البته در برخی موارد بـر اسـاس ضوابطی که به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شـهرهای کـشور بـه تـصویب وزیـر کشور می رسد، نصب علائم برای هدف های خاص و خودروهای تعریف شده امکان پذیر است.
تغییر چهره خودرو از حالت کارخانه ای به سلیقه شخصی باید مرز مشخص داشته باشد و تزئیناتی نظیر چراغ های رنگارنگ و اضافی خودرو نباید با موارد قید شده در آئین نامه راهنمایی و رانندگی مغایر باشد.
رانندگان باید آگاه باشند که ماده 151 آئین نامه راهنمایی و رانندگی استفاده از چراغ های چشمک زن و رنگارنـگ و ماده 83 نیز نصب مخزن یا باک اضافی و غیر استاندارد بر وسایل نقلیه عمومی و خصوصی را ممنـوع کرده است.
برخی رانندگان نیز تحت هیجان سرعت و سبقت، به حرکت های نامتعارف و خطرآفرین دست می زنند یا با صداهای ناهنجار ضبط صوت یا اگزوز خودرو به خصوص شب ها آرامش دیگران را سلب می کنند که بر اساس بند پ ماده 209 آئین نامه راهنمایی و رانندگی، هرگونه حرکات پرشی، نمایشی، تک چرخ، دور زدن در جا، رانندگی همراه با صدای ناهنجار و ممتد بوق یا اگزوز و اصطکاک چرخ ها و مانند آنها خلاف مقرات و مستوجب پیگرد قانونی است.
مطابق اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، از بیست و پنجم اسفند ابتدای طرح نوروزی تا پایان وقت چهارم فروردین ماه، 687 هزار و 227 دستگاه خودرو وارد استان و 508 هزار و 331 وسیله نقلیه از استان خارج شده است.
با افزایش سفرهای نوروزی در سال 98، تردد هزاران خودرو در استان ها با دوربین ها یا توسط پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی رصد و ثبت می شود و ترافیک بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر کشور، گویای جریان عظیم سیر و سفر در جاده ها و داخل شهرهاست و در چنین وضعیتی، باید با التزام بیشتر به قانون و اجتناب از رفتارهای ناهنجار و تزئینات زائد وسایل نقلیه، امنیت را برای خود و دیگران پاس بداریم.
فراموش نکنیم که نحوه رانندگی و تزئین وسیله نقلیه، معرف شخصیت و تفکر راننده یا صاحب آن است و رانندگی منطبق با مقررات، فرهنگ صحیح ترافیک و استفاده درست از وسایل نقلیه را در جامعه ترویج می کند.
عیسی پاشاپور
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.