به گزارش ایرنا اسماعیل میر غضنفری فرماندار شهرستان لاهیجان در این برنامه در خصوص شخصیت خیام اظهارداشت: خیام از معدود شاعرانی است که علاوه بر شاعری ، فیلسوف نیز بود و در علوم ریاضی ید طولایی داشت و علاوه بر آن به عنوان منجم، ریاضیدان ، عارف ، مبتکر و مبدع شعر رباعی نیز شناخته می شود .
وی گفت: خیام درخارج از مرزهای کشور ما بیشتر شناخته شده به گونه ای که ادوارد جرالد انگلیسی که مترجم شعرهای خیام هست آنچنان با علاقه مندی به آثار خیام پرداخته که در اروپا وی را به عنوان خیام انگلیسی می شناسند.
وی با ابراز خرسندی از اجرای بسیار خوب بانوان ، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند:دریغ و درد نه دانه شدیم که بروییم، نه خاک که برویانیم ؛ سنگواره ایم اکنون در دشتهای تحجر.
روستایی استاد ادبیات دانشگاه آزاد لاهیجان نیز در این آیین گفت:کتاب های زیادی در مورد اشعار و شرح زندگی خیام چه در داخل و چه در خارج کشور به رشته تحریر در آمده و ترجمه های زیادی در مورد آثار این شخصیت پر آوازه ایرانی موجود است و مورخان زیادی هم عصر خیام نیز در باره او نوشته اند اما آنچه باعث شناساندن خیام با غرب شده محتوای ظاهری رباعیات خیام بود که حدود یک قرن پیش ترجمه و در کشورهای اروپایی بخصوص انگلستان مورد استقبال قرار گرفت و در غرب به محتوای باطنی اشعار خیام کمتر توجه شده و کتاب رباعیات خیام در غرب به دفعات چاپ شده است.
اکبرشاهانی مقدم کارگردان این برنامه نیز گفت: برنامه خیام خوانی با هدف شناساتدن بعد علمی و عرفانی حضرت عمر خیام شاعر و منجم ناو آور ایرانی بود که شهرت جهانی دارد و این برنامه با خوانش بصورت زنجیره ای با 35 رباعی توسط هفت هنرمند گروه بانوان جانان رودسر اجرا شد و شعرهایی انتخاب شده بود که نگرش عوانانه را تغییر دهد.
وی افزود:این برنامه با اجرای رباعیات منتشرشده خیام و با یک تجربه مخصوص این حلاوت خوب را به تماشاگران و هنر دوستان و هنرمندان انتقال داد و مورد رضایت حاضران قرار گرفت و بخش دوم اجرای موسیقی همراه با تک خوانی آقای یوسفی و نوازنده دف و تار با همراهی کروه کر جانان بر روی صحنه آمد.
در ابتدای برنامه گروه جانان متشکل از خانم ها فاطمه ابراهیمی، فیروزه حقانی،لیلا علی نیا،سعیده عسگری، ژیلا خوش برش ، پوران وحید و کلثوم نیکزاد به خوانش اشعاری از خیام پرداختند و پس از آن گروه دختران شاهنامه خوانی لاهیجان با عنوان رد پای آسمان متشکل یسنا رضایی،دلارام پرمونه ، بهارناز حسین دوست ، الهه ریاضی به مربیگری نیلوفر امیدی به روی صحنه رفتند و شاهنامه خوانی کردند .
پس از آن صبا میر نوری از گروه شاهنامه خوانی رد پای آسمان به حافظ خوانی پرداخت و در ادامه گروه کر بانوان جانان به همراه گروه موسیقی متشکل از سارنگ یوسفی خواننده ، عارف کوهی نوازنده دف و اسماعیل ملاپور نوازنده تار به خیام خوانی پرداختند .
آنچه در این برنامه شگفتی همگان را بر انگیخت و موجب تشویق طولانی حاضران شد غزل خوانی کودک خردسال سه و نیم ساله ای به نام نیلا گلی پور بود که با خواندن حفظی غزل طولانی و معروف فخرالدین عراقی' به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند ' بود که جلسه را بسیار جذاب کرد.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.