به گزارش خبرنگار ایرنا فیروز فاضلی روز چهارشنبه در نشستی خبری بمنظور رونمایی از پوستر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با تاکید بر این موضوع که مدیریت هنری در گیلان به صاحبان آن سپرده شده و ما متولی هستیم نه متصدی، اظهار داشت : موسیقی گیلان مرهون موسیقی بومی و کارنوایی پیشینیان است که همچنان سینه به سینه از مادربزرگان این سرزمین به یادگار مانده و امروز این کار نواها با صدای سازها کوک می شوند و دل می نوازند.
وی در بخشی از سخنان متفاوت خویش، خبرنگاران را به قطعه ای از موسیقی فولکلور گیلان میهمان کرد که یادگار کودکانه های وی بود و اضافه کرد: امروز این قطعه از موسیقی که دلنواز کودکانه های ما از زبان مادربزرگ بود ، به بخشی از موسیقی نهضت جنگل بدل گشته و جنبه ملی و فراملی پیدا کرده است .
وی با تاکید بر پاسداشت کارنواها و موسیقی نواحی بیان کرد: جشنواره یادشده همزمان با ١٥ استان کشور از چهارم اسفندماه در گیلان برگزار می‌شود و مخاطبان هنر موسیقی می‌توانند از برنامه‌های طرح‌ریزی شده طی هفت روز، در مجتمع فرهنگی هنری خاتم‌الانبیاء(ص) بهره ببرند.
فاضلی اظهار داشت: جشنواره یادشده به کوشش انجمن موسیقی استان در بخش‌های موسیقی سنتی، نواحی، ردیف دستگاهی و بازسازی ترانه‌های قدیمی گیلان برگزار می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: چهار گروه از سی و چهارمین جشنواره موسیقی بین‌المللی فجر میزبان همزمانی برگزاری جشنواره یادشده خواهد بود که دو گروه از آنان را گروه‌های موسیقی نواحی استان تشکیل می‌دهند.
فاضلی تصریح کرد: همچنین برای برنامه همزمانی یادشده، سخنرانی‌های تخصصی پژوهشی در حوزه موسیقی کلاسیک، نواحی و موسیقی‌شناسی بومی برنامه‌ریزی شده است.
علی احمدی فر مسئول انجمن موسیقی گیلان نیز در این نشست با تاکید به پیشینه غنی گیلان در راستای فرهنگ و هنر بیان کرد: همزمانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر یک مهمانی هنریست و هیچ گروه موسیقی خارج از این فضا نیست.
وی اظهار داشت: تلاش شده در این میهمانی همه سلیقه های موسیقیایی مجال اجرا داشته باشند.
همزمانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در گیلان از چهارم تا دهم اسفندماه در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) رشت میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان به هنر موسیقی است.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، همزمان با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اهداف و ماموریت‌های مشخص‌شده در آئین‌نامه برگزاری جشنواره و شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری هر شاخه از موسیقی تهیه و تنظیم شده است.
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.