جمشید مهدوی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از همسان سازی قبور تسهیل تردد زائران و مراجعه کنندگان، تسهیل خدمات رسانی و ایجاد امکانات، زیباسازی محیط و ایجاد فضای معنوی، مقابله با هدر رفت زمین آرامستان، استفاده بهینه از فضای موجود برای دفن اموات و جلوگیری از صرف هزینه های گزاف در ساخت قبور است.
وی افزود: این طرح بر اساس دستورالعمل نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، مصوبه شورای تامین شهرستان آستارا و با نظارت هیات امنای حرم امامزادگان اجرا می شود و در مرحله نخست طرح شامل جمع آوری سنگ قبرها و سربندهای ایستاده بر سر مزارها، همسح سازی با ایجاد خاکریز و بتون ریزی اطراف قبور و استفاده از سنگ قبرهای فعلی در کف آرامستان است.
وی ادامه داد: در مرحله دوم به تهیه سنگ قبر با ابعاد یکسان طول و عرض 40 سانتی متر، تهیه موزائیک هایی به همان اندازه برای فاصله قبور، جدول کشی، پیاده رو سازی و نصب چراغ و صندلی اقدام خواهد شد.
مهدوی از صاحبان اموات آرامستان امامزادگان خواست سنگ قبرهای ایستاده، سربندها و گلدان های روی مزارها را جمع آوری کنند و در صورت اقدام نشدن، هیات امنای حرم وارد عمل خواهد شد.
او اظهار کرد: طرح تسطیح قبور در آینده نزدیک شامل همه آرامستان های اماکن متبرکه آستارا و قبور شهدا نیز با هماهنگی خانواده های شاهد و بنیاد شهید و امور ایثارگران آستارا، با طرحی زیبا و معنوی بازسازی خواهد شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آستارا گفت: آرامستان امامزادگان 15 هزار متر مربع مساحت دارد و به علت اشتیاق مردم بومی و غیر بومی به خاکسپاری اموات در آن، 60 درصد فضای آن پر شده است و بنا بر نظر کمیته قبور اوقاف و امور خیریه، به ازای دفن اموات در آن هزینه دریافت می شود.
مهدوی افزود: قبور آرامستان به نسبت نزدیکی به مزار مطهر امامزادگان، به چهار قطعه تقسیم می شود و به ازای هر مزار در قطعات آرامستان از سه میلیون تا 20 میلیون ریال دریافت می شود.
وی اظهار کرد: متوفیان بومی در اولویت خاکسپاری در آرامستان امامزادگان هستند و متوفیان بومی بی بضاعت، با تایید مسئولان به صورت رایگان دفن می شوند.
او ادامه داد: قطعه اول آرامستان در حال تکمیل است و پیش بینی می شود کل آرامستان ظرف 10 سال آینده تکمیل شود.
ابراهیم و قاسم (ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) در سال 253 هجری قمری در راه ترویج اسلام به شهادت رسیده اند و مدفن و حرم آنها در هفت کیلومتری آستارا ملجا و ماوای عاشقان اولیای الهی و دارای آرامستان است و در محوطه مزار پیرقطب الدین از علمای دوره قاجار و شیخ تاج الدین محمود خیوی از علمای سده های اولیه ایلخانان پس از اسلام در آستارا نیز آرامستان ایجاد شده است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.