گزارش عصر چهارشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا حاکیست؛ متخلفان برداشت غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه سپیدرود با همکاری یگان محیط زیست رشت و ماموران نیروی انتظامی سنگر و با همکاری یگان محیط زیست استان، دستگیر و ادوات و ماشین آلات آنان کشف و ضبط شد.
بنا به اظهار اصغر خودکار رئیس اداره محیط زیست رشت؛ براساس گزارش های محلی ، پایش و گشت شبانه ماموران و نیز پس از اطلاع از تخریب محیط زیست و برداشت غیرمجاز شن و ماسه بوسیله یک دستگاه لودر و بارگیری به چندین دستگاه کامیون، ماموران به محل تخریب واقع در بازقلعه دژ سنگر رفته و ضمن دستگیری متخلفان ، یک دستگاه لودر متعلق به آنان توقیف و به پاسگاه محیط بانی انتقال و پرونده به مرجع قضایی ارجاع شد.
به گزارش ایرنا به دلیل ارزش بالای شن و ماسه رودخانه ها ، پدیده استخراج آن از بستر رودخانه ها و به خصوص رودخانه های دارای جریان آب دائمی روز به روز افزایش یافته و با اینکه برداشت شن و ماسه در توسعه اقتصادی نواحی جغرافیایی نقش به ظاهر مناسبی دارد اما انجام این عملیات از بستر رودخانه ها پیامدهای زیست محیطی غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد.
از سوی دیگر با توجه به اینکه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها و همچنین نصب دام های صید و شکار در مصب آنها تاثیرات منفی بر محیط زیست خصوصا در فصل مهاجرت پرندگان و آبزیان مولد می گذارد، برخورد با پدیده صید غیرمجاز در این فصول بیش از پیش ضرورت دارد .
در گیلان بیش از 40 رودخانه جریان دارد که بستر این رودها به طور عمده در مسیر دره‌ های کوهستانی و کوهپایه‌ای پوشیده از جنگل‌های سرسبز و انبوه قرار گرفته و حوزه‌های آبخیز کوچک و بزرگ این استان که از مناطق مرتفع در غرب و جنوب سرچشمه می‌گیرند ، به وسیله تالاب بین المللی انزلی و یا به صورت مستقیم ، به دریای خزر می ریزد.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.