علیرضا حسنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : این یادمان به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت و با مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد : در این برنامه از ۳۰ گزیده اسناد و تصاویر منحصر به فرد تاریخی رونمایی می شود و یک نامه تاریخی مربوط به صد سال قبل (از مجموعه حسن اکبری) نیز بازگشایی خواهد شد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت خاطر نشان کرد: یادمان از انقلاب مشروطه تا نهضت جنگل فردا در خانه میرزا کوچک خان در استاد سرا دایر و تا 17 آذر برای بازدید علاقمندان ادامه دارد.
حسنی بیان داشت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کلانشهر رشت در برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز شهادت میرزا کوچک خان در سلیماندارب نیز همکاری می کند.
میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، با راه اندازی جنبش جنگل و رهبری آن، یکی از مردمی ترین نهضت های محلی ایران را بر پا کرد که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.
میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه های تالش در برف و بوران اسیر و به شهادت رسید.
با شهادت میرزا کوچک خان در یازدهم آذرماه سال 1300 هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی 1340 ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.
فردا یکشنبه 11 آذر سالروز شهادت میرزاکوچک خان است.
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.