داریوش ملک زاده روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: مرمت دیوار و سقف، سنگ فرش محوطه و راه اندازی آلاچیق اسکان و پذیرایی گردشگران بقعه خیوی تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.
وی افزود: به زودی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور شناسایی قبور قدیمی اطراف بقعه به آستارا می آیند.
به گفته ملک زاده، این قبرها دارای نقوش و نوشته های دوره های مختلف تاریخی است و در صورت موافقت سازمان متبوع، سایت موزه قبور اسلامی گیلان در بقعه خیوی راه اندازی می شود.
شیخ محمود خیوی از عارفان سده هشتم هجری و متوفی به سال 732 ه.ق است و بقعه سنگی وی به شکل مکعب مستطیل با شش متر ارتفاع و 28 متر مربع مساحت، بین روستاهای عنبران و ویرمونی بخش مرکزی آستارا ساخته شده و در داخل آن، سه قبر از دوران ایلخانان موجود است و قبر میانی به شیخ محمود و قبرهای دیگر به نزدیکان یا جانشینان او تعلق دارد.
این بقعه در سال 1352 به شماره 951 در فهرست آثار ملی ایران ثبت و بعدها بخش هایی از ساختمان آن بر اثر بلایای طبیعی یا توسط قاچاقچیان عتیقه تخریب شده است.
بندر مرزی آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع و چهار اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.