مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اعضای فاطمه شفقی چماچایی 52 ساله اهل شهرستان شفت که بیست و نهم مهرماه امسال به علت خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده اهدا شد.
محمدرضا حسین زاده افزود: این بیمار دچار مرگ مغزی بعد از رضایت خانواده به مرکز واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی مرکز آموزشی درمانی حضرت رسول تهران انتقال داده شد و در این بیمارستان کبد، دو کلیه و قلب او برای پیوند به بیماران نیازمند اهدا شد.
از ابتدای امسال تاکنون، 12 خانواده از افراد دچار مرگ مغزی در استان گیلان برای اهدای عضو عزیزشان اقدام کرده اند و از سال های 93 تا امسال نیز به ترتیب 6 ، 14، 40، 21 و 12 مورد اهدا عضو در استان گیلان با رضایت خانواده های افراد دچار مرگ مغزی انجام شده است.
هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می تواند جان حداقل هشت نفر و تا 53 نفر را نجات دهد. بر اساس آمارها، هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.
اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام گرفت، باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42 ساله پیوند زده شد.
کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
قانون پیوند اعضا، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.
7286 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.