به گزارش ایرنا، مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گیلان در این جلسه گفت: رمان «گیلداد» سال 1397 موفق به دریافت جایزه برتر جشنواره قلم زرین از بین 3600 رمان منتشر شده طی سالهای 96و 97 شده است.
حامدپور شعبان در بخشی از سخنانش به دشواری نوشتن متن های دو زبانه اشاره و از نویسنده برای پرداختن به فرهنگ گیلان قدردانی کرد.
*گیلداد سرشار انگاره های بومی
حسن قلی پور نویسنده گیلداد ضمن خوانش فرازهایی از رمان گفت : کتاب در اقلیم گیلان ساری و سرشار از انگاره های بومی است .
وی اطلاعات پایه مربوط به تاریخ ، جغرافیا و آیین های گیلان را مدیون کنکاش پژوهشگران بزرگ گیلان همچون ابراهیم فخرایی ، فریدون نوزاد و جعفر خمامی زاده عنوان کرد.
قلی پور در خصوص موضوع رمان افزود:این داستان عاشقانه در بستر دوره نهضت جنگل اتفاق می افتد ولی مستقیما به قیام میرزا ارتباط ندارد.
نویسنده اظهار داشت: در گیلداد نقش توده هایی که بار اصلی انقلاب را بر دوش کشیدند و به چرخه آزادی تا انقلاب کمک کردند پر رنگ تر از شخصیتهای برجسته اجتماعی است.
وی از فعالان حوزه هنری که برای خدمت به فرهنگ تلاش می کنند قدردانی کرد.
*
وحید تفنگچی منتقد و داستان نویس در نقد اثر گفت:رمان گیلداد در سطح واقعیت بیرون خوب پیش می رود . نویسنده حافظه تاریخی خوبی دارد . منویات نویسنده حرفی که می خواهد بزند به واسطه دیالوگ خوب منتقل می شود اما شخصیت گیلداد منفعل است و شرایط پیشش می برند .
وی با اشاره به این که نوشتن آن زمانه دیگر برای خواننده امروز اصالتی ندارد افزود: با این همه گرد آوردن مصالح لازم برای سامان دادن به رمانی در حجم اثر حاضر و استمرار و مداومت در نوشتن قابل ذکر و در بی حوصلگی همه گیر کتابخوان های این دوره اهمیت خاصی پیدا می کند اما می ماند توقعی که کتابخوان هشیار این دوره و این قرن ، از مدرنیسمی که آن را شناخته و از آن گذر می کند.
معصومه حامی دوست، دانش آموخته ادبیات فارسی دیگر منتقد این اثر رمان گیلداد را دائره المعارف فرهنگی گیلان عنوان و به لحاظ زبان، بومی گرایی ، جغرافیا و مسائل اجتماعی قابل تقدیر عنوان کرد .
مسئول انجمن داستان حوزه هنری گیلان با اشاره ای به فعالیت این انجمن گفت : نوشتن بخشی از زندگی چه به شکل داستان کوتاه و یا رمان ، قرار دادن بخشی از زندگی درون یک کادربندی ساخته و پرداخته شده است.
مهدی دلگرم با بیان این که هرکس تنها یک بار در این سیاره فرصت حیات دارد چه تجربه های عینی و واقعی و چه زمینه تخیلی و ذهنی زندگی این فرد انسانی فقط و فقط متعلق به اوست افزود: داستان نویس و آفرینش داستان این فرصت را نخست به نویسنده این داستان ها و در ادامه به خوانندگان این داستان ها می دهدکه زمانی را که نویسنده گذرانده به عنوان زندگی شخصی انسانی از طریق فرم و تکنیک و زبان داستان منتقل کند.
حسن قلی‌پور متولد 1357 شفت دارای مدرک کارشناسی ادبیات است و 27سال به عنوان دبیر آموزش و پرورش مشغول به فعالیت می‌باشد و از دوره نوجوانی و جوانی به شعر و ادبیات و دیگر شاخه‌های هنری پرداخته است. رمان گیلداد نخستین اثر این نویسنده است.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.