گزارش روز شنبه روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به ایرنا حاکیست؛ فرهاد دلق پوش در کارگروه مشترک این سازمان با اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی و گمرک استان افزود: کارت بازرگانی در اصل هویت و شناسنامه ای برای شناسایی بازرگانان در هنگام صادرات و واردات است ولی با توجه به نوسانات ارزی امکان سوء استفاده از این ابزار تجاری محتمل است.
وی با اشاره به صدور قریب به 600 کارت بازرگانی در استان تصریح کرد: حسب مصوبه این کارگروه مشترک مقرر شد که توانمندی تجاری و فعالیت های دارندگان کارت های بازرگانی و صلاحیت آنها دوباره رصد و استعلام شود.
دلق پوش ارزیابی کارت های بازرگانی و تسریع در روند نظارت آن ها را جهت کاهش تخلفات احتمالی ضروری دانست و گفت: کارت های موجود برای تمدید و ادامه فعالیت باید شرایط جدید را مد نظر داشته باشند و براساس این مصوبه و تصمیم نامه وزیران، نسبت به تعلیق و یا ابطال کارت های بازرگانی غیرفعال اقدام خواهد شد.
وی چشم پوشی از برخی انحرافات را عامل افزایش تخلفات در حوزه های اقتصادی برشمرد و گفت: رصد و پایش در امور اقتصادی بویژه کارت های بازرگانی که در مبادلات تجاری جایگاه ویژه ای دارند، می تواند بسیاری از صدمات و آسیب های اقتصادی را کاهش دهد.
وی تاکید کرد: البته بازرگانانی که به حسن شهرت مشهور هستند ،می توانند بدون محدودیت به تجارت خود ادامه دهند و بر اساس این مصوبه کسانی که برای نخستین بار کارت بازرگانی دریافت می کنند در سال اول تا سقف 500 هزار دلار و در سال دوم حداکثر دو میلیون دلار مجاز به واردات هستند .
به گفته دلق پوش ؛ از این کارت های بازرگانی صادر شده 111 کارت بازرگانی در بخش شرکت های تعاونی گیلان صادر شده است.
به گزارش ایرنا، تحولات اقتصاد بین المللی نظیر پیوستن هر چه بیشتر کشورها به W.T.O همگرایی منطقه ای ، اقتصاد کشورهای جهان را به سمت خصوصی سازی و بازار آزاد و کوچک سازی دولت سوق داده است. استان گیلان به جهت مجاورت با بازار پر جمعیت و قابل نفوذ کشورهای C.I.S ،همچنین طرح کریدور شماره 9 که اقتصاد کشورهای حوزه آسیای میانه را به سایر کشورهای جهان پیوند میدهد، از ظرفیت های این استان است.
وجود منطقه آزاد انزلی، راه اندازی راه آهن قزوین،رشت،انزلی- بزرگراه قزوین،رشت- وجود ذخایر عظیم نفت در بستر دریای خزر- باعث خواهد شد که در برخورداری از معادن و شرایط مساعد کشاورزی در استان مذکور درآینده شاهد تحولات چشمگیری باشد؛ بدیهی است اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی میتواند نقش بسزایی در توسعه فعالیت های اقتصادی این استان در عرصه های مختلف بازرگانی ، تولیدی داشته باشد . استان گیلان در گذشته نه چندان دور صاحب عنوان دروازه اروپا بود و با ورود به عرصه های جدید اقتصادی حوزه دریای خزر- آسیای میانه و قفقاز و حتی اروپا می تواند نقش اساسی در اقتصاد منطقه ایفا نماید و سکوی بسیار مناسبی برای جهش صادراتی غیر نفتی کشور تلقی می شود.
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.