درویشعلی حسن زاده شنبه شب درحاشیه برگزاری همایش بزرگداشت روز ملی اصناف در گنبدکاووس در گفت و گو خبرنگار ایرنا افزود: اطلاعات واحدهای صنفی بدون پروانه کسب ثبت شده و از آنان خواسته شده در اسرع وقت نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام نمایند.
وی، راه اندازی واحد صنفی بدون دریافت پروانه کسب را ناشی از برخی اشکالات در قوانین نظام صنفی از جمله دریافت پروانه کسب موقت در دوره های مختلف دانست و گفت: صاحبان واحدهای صنفی بدون پروانه نیز بر این اساس ابتدا واحد صنفی خود را ایجاد و سپس دبنال کسب مجوز می روند.
حسن زاده اضافه کرد: قبل از دریافت پروانه کسب، متقاضی بایستی استعلام های لازم را از ادارات و نهادهای متولی از جمله شهرداری، مرکز بهداشت و اداره امکاکن انتظامی اخذ کرده و عوارض قانونی دریافت پروانه کسب و حق عضویت اتحادیه مربوطه را نیز بپردازد.
وی، بیشترین واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب در گلستان را مربوط به رسته خواروبار فروشی ها دانست و تصریح کرد: در وهله اول به صاحبان واحدهای صنفی بدون پروانه تذکر داده می شود تا نسبت به دریافت پروانه فعالیت اقدام نماید و در مرحله دوم و در صورت کم توجهی، واحد صنفی آنان پلمب می شود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، رعایت برخی محدودیت ها و حریم ها نسبت به واحد صنفی مشابه در سال های گذشته را عاملی برای راه اندازی واحدهای صنفی متناسب با نیاز یک منطقه دانست و گفت: این قانون در اصلاحیه قانون نظام صنفی سال 1392 لغو شد.
حسن زاده افزود: با این حال اتحادیه های صنفی می توانند براساس دستورالعمل ها و ضوابط داخلی برخی محدودیت ها را متناسب با نیازهای جمعیتی یک منطقه در راه اندازی واحدهای صنفی جدید اعمال نمایند.
وی با تاکید برضرورت نظارت بیشتر بازرسان ادارات صنعت، معدن و تجارت و نیز اتاق اصناف و اتحادیه های زیرپوشش آن بر قیمت کالاها، گفت: بازرسان باید مقوله گرانی را با گرانفروشی و احتکار تفکیک کرده و واحدهایی که بدون دلیل اقدام به گرانفروشی یا احتکار کالا می کنند را شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی نمایند.
حسن زاده اضافه کرد: هم اکنون 140 بازرس ادارات صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف 14 شهرستان گلستان به صورت روزانه بر واحدهای صنفی این استان نظارت می کنند.
وی از اقشار مختلف مردم گلستان نیز درخواست کرد درصورت مشاهده گرانفروشی و یا احتکار کالا توسط واحدهای صنفی مراتب را به شماره 124 گزارش نمایند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت واقع درشرق استان گلستان، 12 هزارو 500 واحد صنفی در قالب 57 اتحادیه دارد که از این تعداد قریب به یک هزار واحد صنفی فاقد پروانه کسب می باشند.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.