به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد باقرپور روز دوشنبه در جلسه شورای زکات این شهرستان که با حضور رییس شورای زکات گلستان در دفتر امام جمعه گنبدکاووس برگزار شد، افزود: مودیان زکات در سال گذشته مجموعا مبلغ 50 میلیارد ریال زکات به کمیته امداد پرداخت کردند.
وی با اشاره به سهمیه 49 میلیارد ریالی پیش بینی شده برای جمع آوری زکات سال 96 در گنبدکاووس، گفت: از مجموع زکات جمع آوری شده سال قبل، 60 درصد در حوزه حمایت از نیازمندان و 40 درصد درحوزه عمرانی هزینه شد.
باقرپور اضافه کرد: سهمیه پیش بینی شده جمع آوری زکات درسال جاری 143 میلیارد ریال است که با توجه به ظرفیت 287 میلیارد ریالی زکات از محصولات زراعی گندم، جو و کلزا در گنبدکاووس، تحقق آن دور از دسترس نیست.
وی تصریح کرد: مودیان زکات می توانند از برخی معافیت های مالیاتی نیز بهره مند شوند و امسال 80 درصد زکاتی که جمع آوری شود، صرف امور حمایتی نیازمندان و مددجویان و 20 درصد درحوزه عمرانی بویژه تامین زیرساخت های آب و برق در روستاهای محروم و احداث یک واحد مسکونی در هر روستا می شود.
به گزارش ایرنا، امام جمعه گنبدکاووس نیز در این جلسه که معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه این شهرستان هم حضور داشت، گفت: رعایت مسائل شرعی زکات و هزینه کرد آن درحوزه هایی که از نظر فقهی مجاز شمرده شده برای افزایش اعتماد عمومی و نیز تشویق و ترغیب دیگر مودیان یک الزام است.
حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی با تاکید بر ضرورت پرهیز از سندسازی های صوری و ظاهری درحوزه زکات برای بهره مندی از تشویقی های دولت، افزود: اگرچه درسال های اخیر تشویقی دولت به دلیل مشکلات مالی محقق نشده اما بایستی از سندسازی درحوزه زکات پرهیز شود.
وی بابیان اینکه پرداخت زکات باید از روی اخلاص باشد، اضافه کرد: عوامل جمع آوری زکات نباید فردی را مجبور به ادای این فریضه الهی نمایند، اگرچه دریافت زکات از اختیارات حاکم اسلامی است اما برخی مودیان سهم زکات خود را به نیازمندان یا مدارس دینی محل زندگی خود پرداخت می کنند.
حجت الاسلام ترابی، نقش دهیاران روستاها را در تشویق و ترغیب کشاورزان به پرداخت زکات مهم دانست و تصریح کرد: کمیته امداد می تواند به جای ساخت مسکن برای یک نفر در روستا، به رفع زیرساخت هایی چون آب و برق که اهالی بیشتری از روستا از آن بهره مند می شوند، کمک نماید.
وی خاطرنشان کرد: گنبدکاووس بویژه در مناطق روستایی با کمبودها و محرومیت های زیرساختی زیادی مواجه است که توجه ویژه مسئولان استان و کشور را می طلبد.
به گزارش ایرنا در این جلسه مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس نیز گزارشی از وضعیت کشت سه محصول گندم، جو و دانه روغنی کلزا دراین شهرستان ارائه داد و از برخی اعضای این شورا با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.
گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق گلستان واقع است و با داشتن 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان های مهم در تولید محصولات زراعی بویژه گندم در استان و کشور به شمار می رود.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.