به گزارش خبرنگار ایرنا حبیب الله حسام روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: پائین بودن نقدینگی کشاورزان، آگاه نبودن از تاثیر مثبت کود در زمین های زراعی و ضرورت استفاده طبق توصیه کارشناسان مرکز تحقیقات جهادکشاورزی از جمله دلایل کسری بهره مندی اراضی کشاورزی گلستان از این نهاده بوده و به این دلیل به افزایش راندمان تولید محصول نیز کمکی نمی کند.
به گفته وی؛ سال قبل تامین 122 هزار تن کود اوره برای کشاورزی برنامه ریزی شده بود که 81 هزار تن از سوی این شرکت و بقیه را سازمان تعاون روستایی فراهم کرد.
وی افزود: در این پیوند شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان توانست بیش از سهمیه در نظر گرفته شده و به مقدار 91هزار و 500 تن کود اوره موردنیاز کشاورزان استان را تامین و در اختیار آنها قرار دهد.
حسام؛ به برنامه های سال 97 این مدیریت در تامین کود موردنیاز کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: امسال تامین 162 هزار تن کود برای حوزه کشاورزی برنامه ریزی شده که 26 هزار تن آن برعهده سازمان تعاون روستایی و بقیه را این مدیریت فراهم می کند.
وی؛ تهیه بذر دانه روغنی کلزا، تولید بذر گندم در کارخانه فرآوری بذر واقع در قرق از توابع شهرستان گرگان باظرفیت بیش از 25 تن در ساعت، تامین سموم از محل مجتمع آب یک زیر مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و مشارکت در ارائه خدمات افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را از دیگر فعالیت های این مدیریت در تامین نهاده های کشاورزی در سال 97 برشمرد.
او همچنین از ذخیره سازی 13 هزار تن کود در انبارها خبر داد و گفت: اکنون 100 درصد کودهای فسفاته و پتاسه موردنیاز زراعت بهاره و تابستانه در انبارهای این مدیریت موجود است .
وی؛ ظرفیت انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان را 35 هزار تن اعلام کرد و افزود: خدمات این مدیریت به بهره برداران بخش کشاورزی گلستان از طریق 124 کارگزاری مستقر در سطح استان صورت می گیرد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران دارای 650 هزار هکتار زمین زراعی است وهر ساله بیشتر اراضی کشاورزی این خطه به کشت گندم، جو، دانه های روغنی شامل کلزا، سویا و آفتابگردان اختصاص می یابد.
طبق گزارش سازمان جهاد کشاورزی گلستان، در سال زراعی 96 – 95 کشاورزان استان 4 میلیون و 800 هزار تن محصول کشاورزی به ارزش68 هزار میلیارد ریال برداشت کردند.
در این استان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی، دامپروری و تا حدودی ماهیگیری استوار است، 217 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.