به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این دانشگاه، فرهاد خرمالی اظهار کرد: در این بازدید علمی استادانی از دانشگاه های آمریکا و کانادا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشجویان مقطع دکتری جغرافیای فیزیکی دانشگاه تهران و کارشناسان سازمان زمین شناسی حضور داشتند.
به گفته وی؛ این بازدید در ادامه برنامه های کنفرانس بین المللی کواترنر بهمن ماه امسال در سازمان زمین شناسی کشور، انجام شد.
دکتر خرمالی افزود: در این بازدید که روز یکشنبه انجام شد خاک های مناطق مختلف استان مانند شهر نوده خاندوز، آزادشهر و اطراف گرگان مورد بررسی محققان قرار گرفت.
استاد یکی از دانشگاه های کانادا با تخصص زمین شناسی زراعی و محیطی (پروفسور peter van straaten از دانشگاه Guelph ) در این بازدید به عناصر آزاد شده از سنگ ها و کانی ها توسط گیاهان مختلف اشاره کرد و گفت: برای درک بهتر از وضعیت عناصر مختلف در گیاهان باید مطالعات و شناسایی دقیقی از ترکیبات شیمیایی سنگ ها داشته باشیم.
همچنین استاد یکی از دانشگاه های آمریکا باتخصص اکولوژیست دیرین 'باستان شناسی' (پروفسور peter Wigand از دانشگاه Reno آمریکا ) بیان کرد: ارتباط خاک ها و تمدن های قدیمی می بایست مورد مطالعه قرار گیرد زیرا اعتقاد دارم لس ها از جنبه های اکولوژیک و بررسی محیط قدیمی و باستان شناسی و تمدن بشری دارای اهمیت هستند.
مقرر شد که این پژوهشگران در آینده نیز برای سخنرانی علمی و انجام پروژه های تحقیقاتی به گلستان سفر کنند.
به گزارش ایرنا یک درصد از منابع لس جهان در ایران وجود داشته و بیشترین لس‌های کشور ما نیز در استان گلستان است.
ریزترین مواد حمل شده توسط بادها به صورت لایه‌هایی روی هم انباشته می‌شوند که به مجموع آنها لس می‌گویند و این خاک‌های ریزدانه و زرد و قرمز را در شمال چین، اروپای مرکزی و برخی نواحی ایالات متحده آمریکا و ترکمن صحرا در ایران می‌توان دید.
1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.