رضا مروتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: پرونده طرح مطالعاتی تمام شده و در مرحله صدور مجوز بوده و همچنین کمیسیون ماده 2 که مربوط به مخاطرات زیست محیطی است به صورت مشروط مبنی بر رعایت مسائل حقوقی آن جواب مثبت داد.
مروتی که طی دو سه روز اخیر با حکم وزیر کشور جای خود را به میرمحمد غراوی داد، همچنین اظهار کرد که اصل مجوز این طرح تا هفته آینده به استان رسیده و کار به زودی اجرایی می شود.
وی اضافه کرد: ابتدا قراربود که این طرح در 380 هکتار اجرا شود، اما پس از چهارسال مطالعات و توجه به جوانب زیست محیطی و الگوبرداری از طرح های اجرا شده در جزایر مختلف جهان و نوع سازه های آنها ، تصمیم گرفته شد که طرح آشوراده در 22 هکتار متمرکز و 16 هکتار غیرمتمرکز اجرا شود.
طرح گردشگری آشوراده که از گذشته مطرح بوده در سفر سال 93 دولت تدبیر و امید به استان گلستان برای اجرا در بخشی از این جزیره تصویب شد.
آشوراده در حوزه بندرترکمن از توابع استان گلستان تنها جزیره ایرانی خزر است، این جزیره در سده ‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه ‌های انسانی با حفر کانال، از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده‌است.
آشوراده در سال 1354 جز نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب ‌های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است و از سوی دیگر 40 درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می ‌آید.
این جزیره در گذشته با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌ وری و ماهیگیری مشغول بودند، اما در سال 1372 به علت بالا آمدن سطح آب دریای خزر و وقوع سیلاب مردم جزیره را ترک کردند.
جزیره آشوراده از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به چپق اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌ شود.
آشوراده در اغلب منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده ومتشکل از سه جزیره گفته اند که با بالا آمدن سطح آب دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته ‌است.
پوشش گیاهی جزیره، بوته ‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی، گراز و نوعی اسب وحشی در جزیره یافت می ‌شود.
پرونده طرح گردشگری آشوراده با روی کارآمدن دولت حسن روحانی و ریاست معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست مطرح شد وبا اعلام موافقت دولت و سازمان محیط زیست در خصوص اجرای طرح گردشگری و حضور بخش خصوصی، کارشناسان محیط زیست نسبت به این اقدام و احتمال تخریب زیست‌ محیطی و آسیب به زیست‌ بوم این منطقه هشدار دادند.
در آن هنگام معصومه ابتکار رییس وقت سازمان محیط زیست با رد موضوع واگذاری جزیره آشوراده اعلام کرد: تنها 10 درصد آشوراده مربوط به گردشگری طبیعی است و واگذاری این منطقه به هیچ وجه ممکن نیست، چرا که جزو اراضی ملی است.
وی همچنین گفت که چهارچوبی در خصوص گردشگری طبیعی در منطقه آشوراده مشخص شده و فعالیت ‌های سنگین نظیر دخل و تصرف و تخریب به هیچ وجه صورت نمی ‌گیرد و سازمان محیط زیست اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد.
اما اینک پرونده پروژه گردشگری آشوراده در بخش مطالعاتی و رعایت مخاطرات زیست محیطی بسته و با اجرای آن در بخشی از جزیره موافقت شده است.
مروتی بیان کرد: طرح گردشگری آشوراده با حمایت کامل سازمان محیط زیست کشور و همچنین منطبق با اصول توسعه پایدار اجرا می شود.
وی افزود: هیچ اصراری برای واگذاری طرح به یک سرمایه گذار وجود ندارد و بخش های مختلف آن می تواند از سوی سرمایه گذاران متعدد اجرا شود.
به گفته وی؛ هدف از این کار زمینه سازی برای حضور سرمایه گذاران محلی به نفع استان بوده و از سوی دیگر حداکثر زمان واگذاری مطابق با قوانین اراضی ملی (15 سال) خواهد بود.
مروتی تصریح کرد: در ابتدا که قرار بود طرح در کل جزیره انجام شود، 42 کاربری برای آن دیده شده بود که پس از چندین مورد بررسی به 25 مورد رسید و در بررسی نهایی برای تصویب طرح با حفظ نکات زیست محیطی، 20 مورد کاربری برای آن تعریف شد.
مروتی اضافه کرد: قرار است در آشوراده هتل، مرکز تجاری، میدان تیراندازی، بازارهای متعدد، زمین گلف و تنیس، باغ پرندگان، موزه، پارک بازی، رستوران، سفره خانه، پلاژ بانوان و آقایان، قایقرانی و جاده احداث شود.
و اما مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان معتقد است که اینک طرح بزرگ گردشگری آشوراده به یک طرح طبیعت ‌گردی کوچک تبدیل شده است.
امیر عبدوس در گفت و گو با خبرنگار عنوان داشت که مطالعات ارزیابی زیست محیطی برای طرح آشوراده انجام و تمام مسیری که باید یک پروژه بزرگ طی کند در طرح گردشگری آشوراده به انجام رسیده است.
وی تاکید کرد که واگذاری عرصه در این طرح صورت نگرفته و در قالب خرید خدمات از بخش دولتی است.
عبدوس یادآور شد: از ابتدا قرار نبود به آشوراده بعد از اجرای طرح به عنوان کیش شمال کشور نگریسته شود، زیرا مساحت جزیره کیش 98 کیلومترمربع و مساحت آشوراده تنها 6.8 کیلومترمربع است و تبدیل آشوراده به کیش دریای خزر در هیچ شرایطی مقدور نیست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان افزود: این جزیره به هیچ سرمایه ‌گذاری واگذار نخواهد شد و بعد از پایان قرارداد، جزیره و سازه‌ های داخل آن در اختیار محیط ‌زیست قرار خواهد گرفت و برای استمرار آن به سرمایه گذاران تصمیم گرفته می شود.
عبدوس گفت: در واقع سرمایه ‌گذار متعهد است بدون آسیب زدن به محیط‌ زیست منطقه، طرح را اجرایی کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان با بیان اینکه آشوراده در محدوده پناهگاه حیات ‌وحش میانکاله قرار دارد و طرح بوم‌ گردی در جزیره هیچ ممنوعیتی برای احداث و داشتن سازه‌ های تفرجگاهی ایجاد نخواهد کرد، گفت که اجرای این طرح علاوه بر توسعه گردشگری منطقه، موجب رونق اقتصادی و کاهش بیکاری خواهد شد.
3014/1648
گزارش: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.