به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام سیف الله سهرابی روز سه شنبه در همایش وقف و رسانه در گرگان اظهار کرد: حداقل دو هزار و 500 وقفی مربوط به بنیاد علوی در استان وجود دارد که پبش بینی می شود تا پایان امسال برای آنها سند دریافت شود.
به گفته وی؛ بیشتر موقوفه های استان در اراضی بنیاد علوی شامل مسجد، حسینیه و تکیه است.
وی همچنین به مطالبات اوقاف استان اشاره کرد و افزود: بخشی از این مطالبات مربوط به دستگاه های دولتی است که برای وصول آن نشست هایی با مدیران آنها برگزار شد، بدهی خود را به اوقاف قبول دارند ولی پرداخت نمی کنند.
مدیرکل اوقاف گلستان اضافه کرد: این اداره کل از روی ناچاری به سوی شورای حفظ بیت المال استان دست دراز کرده و نشست آتی این شورا در اوقاف استان برگزار خواهد شد.
وی اشاره ای به میزان مطالبات اوقاف نکرد ولی برخی از دستگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش، شرکت نفت، استانداری ،خانه های بهداشت روستایی را نام برد.
حجت الاسلام سهرابی بااشاره به فرسودگی شمار زیادی ازموقوفه های استان نیز اظهار کرد که 100 موقوفه فرسوده و غیر قابل بهره برداری شناسایی شده است که امسال 10 مکان با هماهنگی سازمان مرکزی و مشارکت سرمایه گذار نوسازی می شود.
وی همچنین از تهیه طرح جامع برای 47 بقعه متبرکه استان خبر داد و افزود: علاوه بر این، 3 طرح بزرگ عمرانی در موقوفه های استان آماده اجرا است.
مدیر کل اوقاف گلستان، ایجاد امکانات رفاهی و بهداشتی در امامزادگان را از دیگر فعالیت های عمرانی این اداره کل برشمرد و گفت: شاخص ترین آن ایجاد 80 چشمه بهداشتی با بیش از 600 مترمربع زیربنا در حاشیه امامزاده یحیی بن زید (ع) شهر گنبدکاووس است.
وی از اجرای 52 طرح عمرانی در بقاع متبرکه استان خبر داد و افزود: این طرح های عمرانی بیشتر در حوزه های تعمیر، تکمیل و ساخت است.
حجت الاسلام سهرابی؛ فرهنگ سازی وقف متناسب با نیاز روز در جامعه از برنامه های این اداره کل برشمرد و گفت: وقف در حوزه های علم و فناوری، حوزه علمیه، سلامت، قرآن از نیازهای اساسی استان است که برای این منظور مشاوران وقف در ادارات شهرستان ها فعال شده اند.
وی همچنین گزارشی از فعالیت امور حقوقی و ثبتی، فرهنگی در حوزه های مختلف از جمله قرآنی این اداره کل ارائه داد.
مدیرکل صدا و سیمای گلستان نیز در سخنانی گفت که فلسفه وقف ، کار فرهنگی است ورسانه ها اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری می توانند ورود پررنگ در ترویج فرهنگ وقف داشته باشند.
بهرام عبدالحسینی افزود: در چند سال اخیر ارتباط خوبی از سوی رسانه ها با واقفان نیک اندیش با ورود اوقاف و امور خیریه برای معرفی این قشر به جامعه در راستای ترویج فرهنگ وقف برقرار شده است.
وی گفت: از رسانه ها انتظار می رود برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه فعالیت ها دوچندان شود
وی همچنین به کارکرد موثر رسانه در موفقیت مدیران دستگاه ها اشاره کرد و افزود: اگر مدیر دستگاهی می خواهد موفق شود باید مشاور رسانه ای داشته باشد.
به گزارش ایرنا و طبق اعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه در گلستان124 امامزاده و پنج هزار موقوفه با 63 هزار رقبه وجود دارد که 80 درصد موقوفه ها برای تعزیه‌داری و عزاداری سیدالشهدا(ع) است.
6204/1648
خبرنگار : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.