به گزارش ایرنا پروفسور فاهو چن روز یکشنبه در این همایش در تالار خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار کرد: به دلیل قرار گرفتن بخشی از جاده ابریشم در خاک ایران، در دانشگاه لانژو چین در حال تدوین برنامه 5 سال مطالعاتی هستیم تا منابع ارزشمند لس و میزان حاصل خیزی خاکهای لسی گرگان را مورد بررسی قرار دهیم.
وی بیان کرد: مدیریت صحیح استفاده و بهره برداری از خاکهای لسی می تواند در زندگی آینده بشری تاثیر داشته باشد.
پروفسور فاهو چن که در خصوص تغییرات اقلیمی فلات تبت سخنرانی می کرد، یادآور شد: ضخیم ترین منابع خاکهای لسی جهان، در کشور چین وجود دارد.
به گزارش ایرنا، فرهاد خرمالی دبیر دومین همایش بین‌المللی تحقیقات منابع خاک لس نیز اظهارکرد: این همایش با حضور محققان افزون بر 10 کشور از امروز تا 20 مهر در گرگان در حال برگزاری است.
وی افزود: در این همایش حدود 40 محقق از کشورهای ایران، آلمان، اتریش، استرالیا، چین، هند، مجارستان، کرواسی، چک، لهستان و روسیه مقالات خود را ارائه کرده و از مناطق مختلف استان بازدید می‌کنند.
دبیر همایش بین‌المللی تحقیقات منابع لسی تصریح کرد: 100 مقاله از پژوهشگران و استادان این کشورها به همایش ارسال شده بود که پس از بررسی داوران 65 مقاله برای ارائه تائید شد.
خرمالی با بیان اینکه مطالعه وسیع‌ترین منابع لسی ایران در استان گلستان از اهداف برگزاری این همایش است، افزود: امروز و فردا 25 مقاله به صورت سخنرانی و 40 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.
وی گفت: سخنرانی ها درباره اهمیت لس، فوائد و تهدیدات و ارتباط آن با تغییرات اقلیمی پیش‌بینی شده است.
خرمالی اظهار کرد: 3 روز بازدید از پایگاه‌های مطالعاتی لس استان‌ گلستان در مناطق خالدنبی کلاله، اینچه‌برون گنبدکاووس و نیز نکا استان مازندران از دیگر برنامه‌های این همایش است.
دبیر همایش بین‌المللی تحقیقات منابع لسی گفت: لُس، ریزگردها و تغییر اقلیم، کاربردها و استعدادهای خا ک‌های لسی، روش‌ها و ابزارهای مطالعه لس از موضوع‌های مورد بحث در این همایش است.
وی اضافه کرد: یک درصد از منابع لس جهان در ایران است و بیشترین لس‌های کشور ما نیز در استان گلستان است.
به گفته وی؛ ریزترین مواد حمل شده توسط بادها به صورت لایه‌هایی روی هم انباشته می‌شوند که به مجموع آنها لس می‌گویند و این خاک‌های ریزدانه و زرد و قرمز را در شمال چین، اروپای مرکزی و برخی نواحی ایالات متحده آمریکا و ترکمن صحرا در ایران می‌توان دید.
وی همچنین یادآور شد: چاپ 11 مقاله در یکی از معتبرترین مجلات بین المللی با عنوان لس، خاک ها و تغییر اقلیم در ایران و مناطق مجاور از دستاوردهای برگزاری اولین سمپوزیوم بین المللی لس بود که سال 2014 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.
خرمالی گفت: سعی می کنیم نتایج این همایش در قالب مقالاتی در مجلات بین المللی منتشر شود و در اختیار سایر محققان و علاقمندان به موضوع لس قرار گیرد.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.