براساس اعلام روز چهارشنبه شیلات گلستان به ایرنا صالحی در دومین گردهمایی مدیران شیلات کشور بیان داشت: در بعضی از استانها سرانه مصرف آبزین از متوسط کشوری نیز پایین تر است که برای افزایش آن باید تلاش شود.
وی گفت: در زمینه پرورش ماهیان 'سطح زی ریز' بعضی از استانها خصوصا مناطق شمالی و جنوبی کشور استعداد خوبی دارند که با پیگیری ها در این زمینه از رشد قابل توجهی برخوردار شده اند.
رییس سازمان شیلات به ابلاغ آیین نامه پرورش ماهی در قفس به استانها اشاره کرد و افزود که بر این اساس شیلات ایران موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه شیوه نامه نظارت عالیه بر نحوه و فرآیند صدور مجوزهای تفویض شده خود به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را تدوین و ابلاغ کند.
به گفته وی؛ سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و واحدهای استانی آن نیز موظف هستند که در خصوص صدور پروانه تاسیس و پروانه بهره برداری برای متقاضیان براساس شیوه نامه نظارت عالیه پرورش ماهی در قفس و طبق ابلاغیه از سوی سازمان شیلات ایران عمل کنند.
مدیرکل شیلات گلستان نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های اداره کل؛ گفت: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی در استان، درسطح 400 هکتار ایجاد خواهد شد.
به گفته سید جواد قدس علوی؛ برای فاز اول این مجتمع 220 هکتار وسعت پیش بینی شده که 8200 تن گوشت و 420 تن خاویار تولید خواهد داشت.
وی؛ پرورش ماهی با استفاده دو منظوره از آب چاه های کشاورزی در استان را نیز از طرح های تحول زای اقتصاد مقاومتی دانست واظهار کرد: وجود حدود 18هزار حلقه چاه کشاورزی زمینه خوبی برای توسعه پرورش ماهی است.
مدیرکل شیلات گلستان ادامه داد که با برنامه ریزی انجام گرفته در افق 1404تولید 18 هزار تن ماهی در این حوزه پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه طرح تکثیر نسل اول کپور چینی که برای اولین بار توسط شیلات گلستان در کشور اجرایی شد و ایجاد لاین های 2 و 3 کانال آبرسان به مجتمع پرورش میگو گمیشان از دیگر طرح های مهم این اداره کل است، گفت: امسال برای سومین سال متوالی تکثیر هر 4 نوع کپور ماهیان چینی به پرورش دهندگان معرفی خواهد شد.
به گفته وی؛ لاین های 2 و 3 کانال آبرسانی مجتمع پرورش میگو گمیشان نیز در ادامه کانال یک در دست اقدام است تا آب با کیفیت و سالم جهت تولید میگو با کیفیت تامین شود.
مهندس قدس علوی به ضرورت برخورد قانونی با صیادان غیر مجاز نیز اشاره کرد و بیان داشت: در این پیوند با کمک بخش های دست اندرکار و صدور احکام قضایی تا حدودی این مشکل کنترل شده است.
وی راهیابی محصولات شیلاتی استان به بازارهای جهانی را از اهداف اصلی دانست و تصریح کرد: درهمین راستا رایزنی هایی با تولید کنندگان قزاقستان و ترکمنستان انجام شده تا بتوانیم از طریق این دو کشور به بازارهای جهانی و از جمله بازار بزرگ روسیه دست یابیم.
براساس اعلام شیلات، سال گذشته یک میلیون و هفتاد تن محصولات آبزی در کشور تولید شد که 45 درصد آن از محل طرح های آبزی پروری بوده است، متوسط سرانه مصرف ماهی در کشور 6/10 کیلوگرم اعلام شده است.
1648
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.