به گزارش شامگاه سه شنبه ایرنا از شیلات استان، محمود سقلی بیان داشت: با توجه به کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر، مزارع مجتمع و منفرد پرورش این گونه ها با هدف توسعه آبزی پروری، افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور و استان، حفظ برند ماهیان خاویاری گلستان با پرورش گونه های بومی در حال گسترش است که از این میان 400 هکتار از اراضی مستعد در شمال رودخانه گرگانرود (خواجه نفس) به صورت مجتمع پرورش خواهد بود.
وی با اشاره به مراحل اجرایی این مجتمع اظهار کرد: مطالعات فاز اول مجتمع پرورش ماهیان خاویاری استان در مساحت 220 هکتار و با ظرفیت تولید 8هزار تن گوشت و 400 تن خاویار در دست اقدام است که پس از انجام مطالعات و ایجاد بستر مناسب روند واگذاری مزارع اطلاع رسانی می شود.
معاون شیلات گلستان اضافه کرد که هم اینک سه مزرعه فعال در حوزه مزارع منفرد پرورش ماهیان خاویاری و 3 مزرعه در حال احداث در استان وجود دارد که بالغ بر 40 تن گوشت و حدود 200 کیلوگرم خاویار تولید می کنند که به منظور توسعه این مزارع نسبت به معرفی متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی به میزان بالغ بر 45 میلیارد ریال اقدام شده است.
وی یاد آور شد: متقاضیان پرورش ماهی در مزارع منفرد می توانند با معرفی زمین و ارائه درخواست به اداره کل شیلات استان با دریافت پروانه تاسیس در راستای تفاهمنامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بانک سینا وبنیاد علوی جهت دریافت وام کم بهره به بانک عامل معرفی شوند.
مهندس سقلی یادآور شد: با توسعه پرورش ماهیان خاویاری در استان 4800 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم به همراه احداث و راه اندازی مرکز تکثیر انواع ماهیان خاویاری، مرکز تخصصی تولید غذای مورد نیاز ماهیان خاویاری و مرکز فن آوری و بسته بندی ماهیان خاویاری در استان ایجاد خواهد شد.
گلستان یکی از استان های ساحلی شمال کشور است که در کنار دریای خزر واقع بوده و از مناطق مهم پرورش ماهیان استخوانی، خاویاری و نیز میگو به شمار می رود.
به گزارش ایرنا ماهیان خاویاری جزو ذخایر ژنتیکی دریای خزر و ثروت عمومی به شمار رفته و صید تجاری آن ممنوع است، این گونه ها از خانواده تاس ماهیان بوده که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند.
این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند که پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا بوده و در دریای خزر هستند.
گلستان واقع در حوزه جنوب شرقی دریای خزر حدود 110 کیلومتر نوار ساحلی دارد، بندرترکمن ، بندرگز و گمیشان شهرستان های ساحلی این استان هستند.
1648
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.