عید محمد فاروقی عصر یکشنبه در گفت و گو باخبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: از هفته دوم خرداد، کار برداشت گندم از کشتزارهای استان آغاز شده و در این مدت محصول136هکتار به وزن 467 تن و ارزش 6 میلیارد و 200 میلیون متاسفانه براثر حریق سوخته است.
به گفته وی؛ علت عمده حریق در کشتزارهای گندم استان، سهل انگاری، کم توجهی و بی دقتی هنگام پخت و پز غذا از سوی کشاورزان، خاموش نکردن آتش، رها کردن ته سیگار در حاشیه مزرعه، فرسوده بودن ماشین های کشاورزی و حمل بار وتعجیل کشاورزان برای تهیه بستر کشت دوم محصول می باشد.
وی گفت: حریق در گندمزارهای استان در سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله ایجاد خط اعتباری برای تجهیز ماشین آلات و تجهیزات و کارنده کشت مستقیم بعد از برداشت محصول، استفاده از کمباین مجهز به برداشت همزمان محصول و خرد کن کلش، اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و برگزاری دوره های آموزشی برای اقشار مرتبط در خصوص اهمیت کشاورزی حفاظتی و حفظ بقایای محصول و آتش نزدن بقایا در زمین و استقرار تراکتور در زمان آتش زدن بقایا در مزرعه، روند کاهشی داشته است.
به گفته وی؛ در سال زراعی 93، 94 و 95 به ترتیب یکهزار، 800 و 400 هکتار محصول گندم در استان براثر بی احتیاطی های مختلف خاکستر شده است.
*برداشت 970 هزار تن گندم
فاروقی از برداشت 970 هزار تن گندم از کشتزارهای استان نیز خبر داد و افزود: کار برداشت گندم از کشتزارهای استان همچنان ادامه دارد.
امسال 371 هزار و 685 هکتار گندمزار قابل برداشت در گلستان وجود دارد که ستاد برداشت محصول های پائیزه جهادکشاورزی گلستان میزان تولید گندم از این سطح زیر کشت را یک میلیون و300 هزار تن برآورد کرده است.
6204/1648
خبرنگار:علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.