حسین عطارچی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تسهیلات بانکی با همکاری صندوق کار آفرینی امید استان پرداخت می شود و اسامی فعالان صنایع تبدیلی نوغانداری رامیان واقع در شرق استان برای استفاده از این خدمات، تهیه شده است.
وی؛ علت اولویت پرداخت وام به فعالان صنایع تبدیلی نوغانداری (نه پرورش دهندگان) را حمایت از رونق این صنعت در استان برشمرد و افزود: به هر واجد شرایط ایجاد یا توسعه کارگاه ابریشم کشی در شهرستان رامیان تا مبلغ 200 میلیون ریال وام از طریق صندوق کار آفرینی امید پرداخت می شود.
عطارچی؛ حمایت از صنعت نوغانداری گلستان و توسعه صنایع مرتبط با آن را ضروری دانست و افزود: فقط 10 درصد از ابریشم تولیدی نوغانداران استان در داخل منطقه تبدیل به پارچه می شود و بقیه تولیدات به شهرستان تربت حیدریه واقع در استان خراسان رضوی برای فرآوری حمل می شود.
وی؛ همچنین از پرداخت وام به پرورش دهندگان صنعت نوغانداری استان با اولویت شهرستان مینودشت که بیشترین جمعیت پرورش دهنده استان را در خود جای داده است، از اواخر سال جاری خبر داد و گفت: مبلغ وام در نظر گرفته شده به هر پرورش دهنده 100 میلیون ریال است.
به گزارش ایرنا قطب تولید پیله تر و ابریشم گلستان به ترتیب در مینودشت و رامیان بوده اما در دیگر شهرهای شرق استان نیز پرروش نوغان رواج دارد، توتستان های استان بیشتر در شهرستان های مینودشت، گالیکش، کلاله، مراوه تپه، رامیان ، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد قرار دارد که شامل یکهزار و 500 هکتار است.
پیش تر مسئول نوغانداری سازمان جهادکشاورزی گلستان به ایرنا اعلام کرده بود که نوغانداران روستاهای'تخت و برنجوین' مینودشت و ابریشم بافان 'توران فارس' و شهر رامیان و حومه آن در شرق استان به صورت پایلوت امسال از تسهیلات کم بهره بانکی برخوردار خواهند شد.
براساس گزارش این مسئول استانی در این مرحله پرداخت 16 میلیارد ریال وام با سود چهار درصد در نظر گرفته شده که صندوق کارآفرینی امید گلستان متولی پرداخت آن است.
امسال حدود پنج هزار جعبه تخم نوغان میان چهارهزار و 200 بهره بردار استان گلستان از19 فروردین توزیع شده و پیش بینی تولید افزون بر 110 تن پیله تر ابریشم است.
نوغانداری هر ساله از اوایل بهار با شکوفایی درختان توت آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه پرورش کرم ابریشم ادامه دارد، مدت زمان نگهداری از هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول، 45 روز است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.