به گزارش صبح جمعه ایرنا حجت الاسلام محمد صالح منصوری در جمع کارکنان محیط زیست غرب استان گلستان اظهارداشت: باید همه مسئولین شهرستان و استان برای تحقق و اجرایی شدن طرح گردشگری در این جزیره تلاش کنند، خلیج گرگان و جزیره آشوراده فرصت بزرگی است که در صورت برنامه ریزی و با مشارکت مردم زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و گردشگری منطقه را فراهم می آورد.
وی به عنوان نمونه به بازارچه ساحلی بندرترکمن اشاره کرد و گفت : در این بازارچه بیش از دو هزار نفر بصورت مستقیم در حال ارتزاق هستند که با احتساب مشاغل غیر مستقیم این تعداد به دو برابر نیز می رسد و با این شرایط اگر طرح گردشگری آَشوراده تحقق یابد در سال تولید و اشتغال شاهد ایجاد مشاغل زیادی خواهیم بود و بخش بزرگی از مشکلات بیکاری جوانان منطقه مرتفع خواهد شد.
وی در این دیدار که به مناسبت هفته محیط زیست انجام شد همچنین به سختی کار کارکنان این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: متولیان باید از این زحمتکشان انفال و مواهب الهی حمایت همه جانبه در حوزه اقتصادی ، قضایی و بخش های دیگر داشته باشند.
حجت الاسلام منصوری از زحمات کارکنان و مجموعه محیط زیست شهرستان های غرب استان گلستان در پاسداشت از زیستگاه ها و حیات وحش منطقه نیز قدردانی کرد.
به گزارش ایرناعلی بیانی رییس محیط زیست بندرترکمن و گمیشان نیز گزارشی در خصوص اهم اقدامات این اداره در یکسال گذشته ارائه داد و گفت: هر چند در این شهرستان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و با یک سوم چارت سازمانی در حال خدمت رسانی به مردم منطقه هستیم ،اما با همت کارکنان و همکاری اعضای سمن های مردمی محیط زیست و شهروندان منطقه ،دستاورد های خوبی را در حوزه حفظ محیط زیست داشته ایم.
به گفته وی؛ در شهرستان های بندرترکمن و گمیشان بیش از800نفر در قالب اعضای تشکل های مردمی حامی محیط زیست در حال فعالیت هستند.
بندرترکمن واقع درحاشیه خزر ،دارای بیست کیلومتر نوار ساحلی بوده و در ایام مختلف سال و بویژه تابستان میزبان خیل بیشماری از مسافران و گردشگران از سراسر کشور است.
حدود یک میلیون گردشگر در ایام تعطیلات نوروزی امسال از شهرستان ترکمن بازدید کردند.
بندرترکمن به سبب دارا بودن سواحل زیبا و وجود آشوراده تنها جزیره ایرانی خزر از پتانسیل و ظرفیت مطلوبی در خصوص جذب گردشگر برخوردار است.
این شهرستان با دارا بودن بیش از 61 هزار نفر جمعیت درغرب گلستان و گمیشان در شمال غرب واقع است،.بیشتر ساکنان این 2 شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.
به گزارش ایرنا، آشوراده در حدود2 کیلومتری ساحل بندرترکمن تنها جزیره ایرانی دریای خزر است؛ این جزیره تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.
آشوراده در سال 1354 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه بدلیل بحث پناهگاه حیات وحش آن است که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان است، ضمن اینکه 40 درصد خاویار ایران نیز در نزدیکی این جزیره به دست می آمد.
بر اساس مصوبه دولت و قول رییس جمهوری به مردم گلستان قرار است حدود 10 درصد جزیره آشوراده به منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود.
7333/1648
انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.