فریبا شیردل در همشهری نوشت: در سال‌های نه چندان دور، سیل مهاجران به سوی گلستان سرزمینی که هم آب و هم زمین کافی برای زراعت دارد، روانه شد. مهاجرانی که حالا پس از سال‌ها تبدیل به حاشیه‌نشینان شهرهای کوچک و بزرگ شده‌اند.
طبق آخرین آماری که مدیرکل امور اجتماعی استانداری اعلام کرده است بیش از 62 هزار نفر در مناطق حاشیه‌ای (شهرهای) گلستان سکونت دارند که مسئولان و به‌ویژه سازمان‌های مردم ‌نهاد باید به کمک ساکنان این مناطق بروند.
علاوه بر مهاجرت از استان و شهرهای دیگر به گلستان، متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد روند مهاجرت ساکنان روستا به شهرها نیز بوده‌ایم.

افزایش 3 برابری گستره سکونتگاه‌های غیررسمی
‌عبدالرضا چراغعلی در این زمینه به همشهری گفت: هنوز نرخ مهاجرت از ‌آبادی به ‌آبادی دیگر، شهر به شهر دیگر یا از استان به استان دیگر در قالب سرشماری سال 95 جمع‌بندی و ارائه نشده است اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که گلستان یکی از چند استان شاخص در مقصد مهاجرت به شمار می‌رود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری با بیان اینکه آمار مستند در این زمینه جمع‌آوری شده است، افزود: در 15 سال گذشته تعداد و گستره سکونتگاه‌های غیر رسمی در استان 3 برابر شده است.

شهرهای بیشتری درگیر حاشیه‌نشینی شدند
این مسئول با بیان اینکه طبق آمار موجود، در حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی در استان گسترش یافته و بر تعداد ساکنان آنها افزوده شده است، ادامه داد: در گذشته فقط در اطراف شهرهای بزرگی مانند گرگان و گنبدکاووس شاهد حاشیه‌نشینی بودیم اما اخیرا شهرهای گالیکش، مینودشت، آزادشهر و برخی از روستاهای بزرگ از جمله یساقی نیز درگیر حاشیه‌نشینی شده‌اند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری با بیان اینکه نباید تصور کرد که مهاجرت و حاشیه‌نشینی فقط مختص گلستان یا یک کشور خاص است، اظهار کرد: این موضوع یک پدیده جهانی است و در گلستان هم مشکلات زیادی را به وجود آورده است.
طبق بررسی‌های کارشناسان پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های آینده تحول بزرگی در عرصه جابه‌جایی‌های اجتماعی رخ دهد.

ورود سازمان‌های مردم‌نهاد برای امدادرسانی به حاشیه نشین‌ها
چراغعلی با بیان اینکه نرخ مهاجرت به‌صورت رسمی اعلام نشده است، گفت: در عین حال میزان حاشیه‌نشینی و مهاجرت به گلستان بالاتر از متوسط کشوری است و همین موضوع نگرانی‌ها را افزایش داده است.
وی بیان کرد: حاشیه‌نشینی، مصائب و چالش‌های زیادی را برای دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی ایجاد کرده است که فقط با ورود مردم به‌ویژه در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توان به ساماندهی و امدادرسانی به حاشیه نشین‌ها امیدوار بود. اکنون هم فرمانداری‌های استان اقدام‌های پیشگیرانه برای مقابله با پدیده حاشیه‌نشینی را در دستور کار قرار داده‌اند.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.