به گزارش خبرنگار ایرنا، منیژه مقصودی روز چهارشنبه در همایش علمی مختومقلی فراغی در گنبدکاووس اظهار داشت: شخصیت این شاعر بلند آوازه ایرانی نه تنها ترکمن ها بلکه بسیاری از محققان را نیز به سمت خود جذب می کند.
وی با بیان اینکه امروز بیشتر مردم کشور مختومقلی فراغی را می شناسند، افزود؛ این شاعر به خاطر شخصیت خاص خود در ابعاد مختلف برای همگان قابل احترام است.
دکتر مقصودی با تاکید بر ضرورت تحلیل محتوایی ابعاد مختلف شخصیت مختومقلی فراغی از سوی محققان اضافه کرد: اشعار، تفکر عرفانی، احساسات و عواطف و دیگر جنبه های این شاعر نیاز به تحلیل محتوایی دارد.
وی تصریح کرد: امروز تحلیل محتوایی شخصیت مختومقلی فراغی نیاز ضروری بویژه برای نسل جوان است.
در این همایش که درمحل موسسه آموزش عالی غیر دولتی شمس گنبدکاووس درحال برگزاری است، فرماندار ویژه و برخی محققان و جمع کثیری از مردم و مسئولان این شهرستان حضور دارند.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند که در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق تقه در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه (شمال شرق استان گلستان ) بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند و هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران افزون بر یک میلیون و 868 هزار نفرجمعیت دارد که از اقوام مختلف همچون فارس، ترکمن و سیستانی و دیگر قومیت ها هستند.
3039 /1648
خبرنگار: علی لکزا نوری ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.