به گزارش خبرگزاری تسنیم از گنبدکاووس، حمید عمرانی رکاوندی عصر امروز به مناسبت پنجاهمین سالروز ثبت شهر باستانی جرجان در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: شهر باستانی جرجان به شماره 726 در 23 فروردین سال 46 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی جرجان افزود: نخستین کاوش بعد از ثبت ملی در دهه 50 به سرپرستی محمد یوسف کیانی در 3 فصل انجام شد.

وی ادامه داد: در این کاوش‌ها مشخص شد شهر دارای باروری درونی و بیرونی بوده و خندقی در میان دیوارها قرار داشته است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی جرجان تصریح کرد: ارگ شهر به صورت 6 ضلعی در بخش مرکزی بوده و بناهای مذهبی، دولتی و کارگاه‌های صنعتی در میان و اطراف ارگ متمرکز بودند.

عمرانی رکاوندی اظهار داشت: خیابان‌ها و گذرها آجرفرش و دارای شبکه بندی شمالی- جنوبی و شرقی- غربی بوده و تقریبا همه شهر را در بر می‌گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: منازل دارای حیاط مرکزی، اتاق‌های متعددی با تزئینات گچی و آجری بوده و همچنین دارای چاه آب و محل نگهداری آذوقه و شبکه فاضلاب بوده است.

عمرانی رکاوندی یادآور شد: کانال‌های آب در وسط یا در کنار خیابان‌ها قرار داشته و آب به وسیله تنبوشه‌های سفالی به واحدهای مسکونی هدایت می‌شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی جرجان گفت: این شهر دارای کانال سرپوشیده فاضلاب شهری بوده و فاضلاب هر واحد مسکونی به این شبکه متصل و از شهر خارج می شده است.

عمرانی رکاوندی افزود: در سال 80 تا 84 کاوش‌های شهر باستانی به سرپرستی دکتر محمد مرتضایی در پنج فصل ادامه یافت و در سال 90 یک گمانه‌زنی به جهت عبور برق فشار قوی به شهر گنبدکاووس در حریم نهایی شهر باستانی انجام شد.

وی اظهار کرد: با توجه به تصمیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به تخصیص بودجه به این محوطه در اسفند ماه، پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی در تلاش است ساماندهی، اقدامات حفاظتی و کاوش‌های باستان شناسی را در شناخت هر بیشتر این شهر باستانی به انجام برساند و امید است با همکاری مسئولان استانی و شهرستانی این پایگاه به یک مرکز تخصصی باستان شناسی در استان تبدیل شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 614226
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.