رحمان فرمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ،برپایی نوروزگاه در سه نقطه استان شامل گنبدکاووس، آق قلا و گرگان را از جمله ویژه برنامه های تدارک دیده شده ویژه نوروز 96 برشمرد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اضافه کرد: در برپایی این نوروزگاه ها، بازدید کنندگان با آئین ها، آداب و رسوم، فرهنگ و جاذبه های گردشگری این خطه بیشتر آشنا خواهند شد.
به گفته وی؛ سال قبل برپایی نوروزگاه به صورت پایلوت در گلستان و یازده استان دیگر به صورت موفق برگزار و امسال به صورت متمرکز در همه استان اجرایی می شود.
وی به طرح انتخاب همیار گردشگر از میان دانش آموزان مستعد در این حوزه براساس تفاهم نامه آموزش و پرورش و میراث فرهنگی استان نیز خبر داد و افزود: در این طرح دانش آموزان طرح های گردشگری را به خانواده ها معرفی می کنند.
رحمانی رونمایی از تمبر گردشگری گلستان، استفاده از ظرفیت سمن ها برای اطلاع رسانی از امکانات اقامتی و جاذبه های گردشگری، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی و سوغات در 14 شهرستان و آئین های فرهنگی هنری در مناطق مرزی استان را از دیگر ویژه برنامه های نوروز 96 اعلام کرد.
گلستان یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت از اقوام و مذاهب مختلف دارد و از مناطق گردشگر پذیر در شمال کشور به شمار می رود، سالانه از این استان 18 میلیون مسافر و زائر برای حضور در مناطق گردشگری شمال و زیارتی مشهد تردد دارند.
همجواری کوه، دریا، جنگل، دشت و مزارع سرسبز و طلایی به همراه آثار تاریخی فراوان و هوای مطلوب در آغاز بهار، استان گلستان را به مقصد بسیاری از گردشگران کشور تبدیل کرده و گذر زائران حرم امام رضا (ع) که مسیر تهران - گرگان - مشهد را انتخاب می کنند ،بر رونق گردشگری استان افزوده است.
از سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت که رویداد فرهنگی نوروزگاه با هدف پاسداری از آداب و رسوم عید نوروز و احیای فرهنگ های بومی اقوام در استان برگزار خواهد شد.
ابراهیم کریمی اضافه کرد: رویداد فرهنگی نوروزگاه گلستان در نوروز 1396 با هدف آگاهی افزایی، حفاظت و احیای فرهنگ و آداب و رسوم سنتی نوروز در حوزه فرهنگی اقوام رنگارنگ استان برگزار و با توجه به ثبت جهانی نوروز در فهرست آثار ناملموس یونسکو و لزوم پاسداری از این اثر ارزشمند با رویکردی متفاوت خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به آنکه 'نوروز متفاوت' شعار گردشگری است، افزود: امسال برنامه های نمایشی - آیینی پیشواز نوروز، ادبیات شفاهی، بازی ها و آداب آموزشی فرهنگی، سفره های نوروزی و غذاهای نوروزی اقوام، معرفی آثار ثبت شده میراث ناملموس مرتبط با نوروز و معرفی پتانسیل های صنایع دستی و گردشگری پیش بینی شده است.
به گفته وی؛ برپایی جشنواره و نمایشگاه های صنایع دستی و فروش محصولات سوغات، جشن های مفرح نوروزی از دیگر برنامه های اجرایی در این ایام است.
وی اشاره کرد: جامعه هدف این طرح در مرحله اول مردم بومی استان و در مرحله بعد گردشگران و مسافرانی هستند که در ایام نوروز به شهرستان های استان سفر می کنند.
کریمی افزود: همچنین با همکاری دهیاران روستاها در ورودی و خروجی استان داشته های تاریخی و سنتی گلستان در زمینه های کلبه های روستایی، پخت و پز، برنامه های آیینی و سوغات به نمایش گذاشته می شود.
استان مرزی گلستان با کشورترکمنستان ، دریای خزر و استان های مازندران ، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
وی اضافه کرد: در ایام نوروز اتوبوس های گردشگری در دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس فعال و به مسافران جهت بازدید از موزه ها و مراکز گردشگری خدمات رسانی خواهند کرد.
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان نیز از اجرای طرح سلامت نوروزی بهداشت محیط با همکاری این دانشگاه و مراکز بهداشت استان خبر داد و اعلام کرد که بطور همزمان با کل کشور از اول اسفند آغاز شده و تا پانزدهم فروردین 96 ادامه دارد.
این برنامه با حضور کلیه پرسنل بهداشت محیط استان به تعداد ۲۰۵ نفر در قالب ۱۵ اکیپ نظارتی ستادی و ۸۳ اکیپ بازرسی بهداشت محیط در ساعات اداری و غیراداری و نیز در ایام تعطیل اجرایی شده است.
این دانشگاه اعلام کرد که در اجرای این طرح در 10 روز اول 6 هزار و 534 مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی حساس با اولویت کنترل بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی از جمله نانوایی ها، رستوران ها، اماکن اقامتی، فست فودها ، قنادی ها و دیگر مراکز انجام گرفت.
همچنین تعداد بازرسی از اماکن عمومی حساس با اولویت بهداشت فردی ، ابزارو تجهیزات از جمله آرایشگاه ها و هتل ها و مراکز اقامتی و تفرجگاهها یکهزار و 437 مورد، بازرسی از اماکن بین راهی با اولویت کنترل بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی از طریق سنجش با تجهیزات پرتابل بازرسی ۳۳ مورد، بازرسی از سامانه های آبرسانی ۲۷۴ مورد و بازرسی ها با اولویت کنترل دخانیات از مراکز عرضه قلیان ۴۰ مورد بوده است.
علوم پزشکی گلستان اعلام کرد که در این مدت برای متصدیان مراکز و اماکن غیر بهداشتی یکهزار و 372 مورد اخطاریه کتبی صادر، ۱۵۴ مورد به مراجع قضایی و سازمان های مسئول معرفی و ۲۲ مورد مرکز و اماکن عرضه تعطیل شده است.
در راستای نظارت بهداشتی بر آب آشامیدنی نیز 3 هزار و 313 مورد آزمایش کلرسنجی و ۳۲۶ مورد نمونه برداری میکروبی انجام گرفت، همچنین بمنظور نظارت بر کیفیت آب استخرهای شنا اقدام به ۶۴ مورد آزمایش کلرسنجی و ۵۱ مورد نمونه برداری میکروبی آب شده است.
همچنین طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان در زمینه نظارت بر ایمنی و سلامت مواد غذایی ۱۴۴ مورد نمونه برداری از مواد غذایی سنتی و ۵۴ مورد نمونه برداری از مواد غذایی صنعتی بعمل آمد و مقدار 8هزار و 437 کیلوگرم انواع مواد غذایی تاریخ گذشته و غیرقابل مصرف در سطح عرضه کشف و معدوم شد.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.