مدیرکل دامپزشکی گلستان نسبت به احتمال سرایت مرگ و میر این پرندگان به آبزیان هشدار داد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان با اشاره به استمرار تلفات پرندگان مهاجر آبزی در خلیج گرگان با ظن ابتلا به بوتولیسم نسبت به احتمال سرایت مرگ و میر این پرندگان به آبزیان هشدار داد.

به گزارش جماران، غلامرضا محرابی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: بر اساس آزمایشات مرکز بیماری شناسی سازمان دامپزشکی، علت تلفات پرندگان در پهنه آبی خلیج گرگان بوتولیسم است که دامنه اثرگذاری این باکتری فقط به پرندگان محدود نمی شود.

وی بیان کرد: وجود باکتری " کلوستریدیوم بوتولینوم " در نمونه لاشه پرندگان جمع آوری شده از میانکاله و خلیج گرگان به اثبات رسیده که تزریق آن به موش و خرگوش آزمایشگاهی منجر به مرگ این گونه ها شد و می‌تواند موجب تلف‌شدن دیگر جانداران از جمله آبزیان شود.  

محرابی گفت: تا زمانی که پسروی و کیفیت آب خلیج گرگان به طور ریشه ای حل نشود امکان استمرار تلفات جانداران در سال های آینده نیز وجود دارد.

به گفته وی در نتیجه کیفیت پایین آب خلیج گرگان، اکسیژن محلول در آب تغییر کرده و این عامل بر فعالیت میکروارگانیسم های شناور یا ته‌نشین شده در اکوسیستم های آبی تاثیر می‌گذارد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان بیان کرد: در یک ماهه گذشته خلیج گرگان بیش از ۱۰ روز دمای هوای گرم را تجربه کرد که این امر در کنار افزایش روز افزون مواد آلی آب ناشی از ورود پساب و فاضلاب صنعتی و خانگی موجب رشد فعالیت باکتری بوتولیسم می‌شود.

وی گفت: در یک هفته گذشته لاشه افزون بر ۲ هزار و ۳۰۰ چنگر و فلامینگو توسط همکاران دامپزشکی گلستان از پهنه آبی خلیج گرگان خارج و به صورت بهداشتی دفن شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.