افزایش تعداد متکدیان در معابر و چهارراه‌های گنبدکاووس با وضعیت نارنجی و هشدار شیوع کرونا که هر روز نیز بر شمار مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود به معضل و عامل تهدید سلامت ساکنان این شهر تبدیل شده است.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: مشاهده روزانه متکدیان زن و مرد از کودک تا سالخورده در معابر شهری گنبدکاووس به ویژه سر چهارراه‌هایی که چراغ راهنمایی و رانندگی دارد باعث نگرانی شهروندان گنبدی نسبت به احتمال انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق این افراد شده است.

متکدیان با لباس‌های مندرس و آلوده هنگام توقف خودروها پشت چراغ قرمز با زدن بر شیشه ماشین‌ها و یا با نزدیک شدن به عابران و تحریک احساسات‌، از آنان به بهانه‌های مختلف مانند "خرج خرد و خوراک، کرایه رفت و آمد و یا درمان فرزند" پول مطالبه می‌کنند.

کاسبی متکدیان با سو استفاده از احساسات مردم در گنبدکاووس رونق گرفته و هر روز نیز بر تعداد آنها در شرایط کرونایی شکننده این شهرستان مرزی افزوده می‌شود.

کم توجهی مدیران شهری نسبت به متکدیان در حالی است که "مرکز خدمات اجتماعی گنبدکاووس ویژه نگهداری متکدیان" با ظرفیت پذیرش ۵۰ نفر با هزینه ۱۴ میلیارد ریال، مهرماه سال گذشته در این شهرستان، راه‌اندازی شده است.

شهردار گنبدکاووس در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: طبق اعلام ستاد شهرستانی مقابله با کرونا، جمع‌آوری و نگهداری تجمعی متکدیان در شرایط فعلی شیوع کرونا، در مرکز خدمات اجتماعی امکان پذیر نیست.

منصور طعنه‌گنبدی افزود: بر اساس آخرین نشست ساماندهی متکدیان در فرمانداری، مسؤولیت جمع‌آوری و انتقال متکدیان به مرکز خدمات اجتماعی با شهرداری است و دانشگاه علوم پزشکی در تأمین غذا، بهزیستی و کمیته امداد هم در تأمین سایر ملزومات مشارکت دارند.

وی ادامه داد: در مدت ۲ ماه فعالیت این مرکز، چهره شهر گنبدکاووس از وجود متکدیان پاک شده بود اما با شیوع کرونا از اواخر سال گذشته فعالیت آن با تاکید بر جلوگیری از تجمع، تعطیل شد.

معاون خدمات شهری شهرداری گنبدکاووس نیز به ایرنا گفت: به دلیل شیوع کرونا و احتمال انتقال بیماری توسط متکدیان فعلاً دستوری برای جمع‌آوری و تحویل آنان به مرکز نگهداری نداریم چرا که برای جلوگیری از انتقال بیماری کووید ۱۹، این افراد قبل از اسکان در اردوگاه باید ۱۴ روز قرنطینه شوند.

هوشنگ ابراهیم بیگی با اشاره به پیش بینی نشدن فضایی برای قرنطینه ۱۴ روزه این افراد در مرکز خدمات اجتماعی، افزود: با عزم جدی و تصمیم‌گیری مدیران مربوطه در تأمین غذا و نحوه قرنطینه، مشکلی برای جمع آوری و تحویل متکدیان به این مرکز وجود ندارد.

وی پیشنهاد کرد که فرماندار ویژه گنبدکاووس به عنوان رئیس ستاد شهرستانی مقابله با کرونا، جلسه‌ای با حضور متولیان این حوزه از جمله شهرداری، انتظامی، دادگستری، بهزیستی و کمیته امداد برگزار نماید تا تصمیم قطعی در رابطه با نحوه جمع‌آوری متکدیان، انتخاب مسؤول برای مرکز نگهداری و تأمین هزینه‌های غذا و پوشاک آنان گرفته شود.

در همین پیوند، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز با اذعان به تهدید حضور متکدیان و کارتن خواب‌ها بر سلامت عمومی و نازیبا کردن منظر شهری به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از پایان موج دوم کرونا، فرمانداری بر فعالیت مجدد مرکز نگهداری متکدیان با نظارت مسؤولان بهداشتی و کوتاه مدت بودن حضور و ساماندهی آنان توسط سازمان‌های حمایتی و یا اعزام به شهرهای خودشان در کمترین زمان تاکید کرد.

فرزانه جعفری افزود: شهرداری بحث هزینه‌های نگهداری، تغذیه و گرمایش متکدیان را برای راه‌اندازی این مرکز مطرح کرد که امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله مرکز بهداشت برای ایجاد فضای قرنطینه‌ای، هرچه زودتر زمینه جمع‌آوری و ساماندهی این افراد فراهم شود.

وی، کمک کردن مردم را عاملی برای افزایش حضور متکدیان دانست و از شهروندان گنبدکاووس خواست به این افراد که تعداد آنان به دلیل درآمد خوب، زیاد شده و به صورت شیفتی در چهار راه‌های اصلی و فرعی سطح شهر جولان می‌دهند، کمک نکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.