تکمیل و بهره‌برداری از سد نرماب مینودشت در شرق استان گلستان اهالی چند روستان را مجبور به کوچ اجباری می کند و ناهماهنگی در انتقال به مکان جدید موجب سردرگمی و گلایه اهالی این روستاها شده است.

تکمیل و بهره‌برداری از سد نرماب مینودشت در شرق استان گلستان اگر چه برای بسیاری از ساکنان پایین‌دست پیام‌آور شادی ناشی از رفع دغدغه کمبود آب به ویژه برای مصارف کشاورزی است اما اهالی چند روستا که به دلیل زیرآب رفتن خانه‌هایشان پس از آبگیری ناچار به تخلیه و کوچ اجباری از خانه و روستای آبا و اجدادی خود شده‌اند از ناهماهنگی در انتقال به مکان جدید گلایه‌مند، سردرگم و بلاتکلیف هستند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، اهالی جنگلده‌ بالا، باقرآباد، محمدزمان‌ خان و پس‌پشته از سال های ابتدایی شروع عملیات سد وعده های تکراری در اعطای تسهیلات برای ساخت خانه جدید را می شنوند اما با وجود پیشرفت ۸۰ درصدی سد نرماب، قول‌ها هنوز به مرحله اجرا نرسیده و آن ها در نگرانی از آبگیری سد و نابودی خانه های خود هر شب کابوس آب می‌بینند.

کُندی اجرای طرح کوچ روستاهای واقع در حریم کاسه سد نرماب چهل‌چای مینودشت مشکلات زیادی را برای اهالی ایجاد کرده و بلاتکلیفی آنان از سال ۸۳ که طرح مطالعاتی این پروژه آغاز شده همچنان ادامه دارد.

سیدقربان، یکی از اهالی روستای جنگلده بالا که خود را "سرگردان" می خواند، می گوید: بحث احداث سد نرماب چهل‌چای که مطرح شد به ما گفتند باید روستای خود را ترک کنیم و به مکان جدید که دولت می خواهد آن جا برای ما خانه بسازد و زمین کشاورزی در اختیارمان قرار دهد، برویم.

او اظهار داشت: همه اهالی که می دانستند پس از آبگیری سد نرماب خانه ها و زمین های کشاورزی روستا به زیر آب می رود با این طرح موافقت کردند اما از آن سال تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ خانه ای در محل روستای جدید ساخته نشد.

وی می گوید: ۱۲ فرزندم صاحب زن و فرزند شده اند اما چون امکان ساخت خانه جدید در روستا وجود ندارد و از طرف دیگر هنوز خبری از مکان جدید نیست، فرزندانم چاره ای جز مهاجرت به شهر پیدا نکردند چون اسکان دادن همه آن ها برای ما غیرممکن است.

او ادامه می دهد: نه تنها اجازه ساخت خانه جدید برای فرزندانمان را  نداریم بلکه مسوولان به ما اجازه تعمیر ناشی از حوادث (طبیعی و غیرمترقبه) را هم نمی دهند و به همین دلیل خانه هایمان ایمنی بسیار کمی دارد.

وی که حالا بغض چشمانش را فرا گرفته می گوید: خانه ای که در آن زندگی می کنم، میراث آبا و اجدادی و یادگاری از سه نسل پیش من است ولی مجبورم این خانه و روستا را با همه دلبستگی هایم ترک کنم.

کمی آن طرف تر، بی‌بی رقیه نشسته و وقتی ما را با دوربین عکاسی و تجهیزاتمان می بیند سفره دلش باز می شود.

او به خبرنگار ایرنا می گوید: از همه دنیا فقط یک خانه کوچک و ۲ فرزند دارم اما چون سال هاست که به ما اجازه ساخت بنای جدید نمی دهند، فرزندانمان روستا را ترک و  با رفتن به شهر مرا تنها به حال خود رها کردند.

وی افزود: پس از سال ها  وعده ساخت روستا در مکان جدید، خرداد امسال جای جدید را مشخص کردند و معلوم نیست ساخت خانه ها چند سال طول کشیده و آیا عمر ما کفاف انتقال به خانه جدید را می دهد یا نه؟

گفتگویمان با بی‌بی رقیه طولانی  شده و اهالی روستا که از یک درد مشترک می نالند، به جمع ما اضافه می شوند.

یکی از زن های روستا به خانه اش اشاره کرد و گفت: از ۱۸ سال قبل نگذاشتند یک آجر روی آجر بگذاریم و به همین دلیل با همسر و ۳ بچه که الان هر کدام برای خود مردی شده در ۲ اتاق زندگی می‌کنیم.

حاج مراد یکی دیگر از اهالی دست مرا گرفت و با ورود به خانه‌اش مرا به اتاقی هدایت کرد که سقف نداشت.

او گفت: این سقف بر اثر انفجار ساخت سد فرو ریخته و حتی باعث شده دیگر نقاط خانه نیز ناامن شود ولی برای تعمیر آن مبلغی ناچیز داده اند که با آن امکان مرمت سقف وجود ندارد.

همه اهالی تقریبا حرف هایی از این دست دارند که مهمترین آن، نگرانی از آینده نامعلوم خانه و کاشانه و زمین های کشاورزی است.

در این پیوند مدیر اجرایی سد نرماب چهل‌چای مینودشت به خبرنگار ایرنا گفت: جلوگیری از ساخت و ساز در این روستاها برای جلوگیری از اسراف سرمایه روستاییان است چون با آبگیری سد، همه این روستاها باید تخلیه شوند.

مهدی ضیائی افزود: با این وجود در سال‌های اخیر تصمیم گرفته شد درخواست افرادی که نیاز مبرم به ساخت یا تعمیر خانه دارند بررسی شده و در صورت تایید مراجع ذی صلاح، اجازه ساخت به آن ها داده شود.

ضیایی ادامه داد: پروژه مطالعه ساخت سد نرماب از سال ۸۷ آغاز شده و از آن زمان ساخت و سازهای این منطقه به دقت رصد شده تا از سوء استفاده احتمالی و ساخت خانه جدید جلوگیری شود.

مدیر اجرایی سد نرماب چهل‌چای مینودشت گفت: یکی از تعهدات سد نرماب، ساخت خانه برای روستاییان است و بر همین اساس ۶۳ باب واحد مسکونی روستای جنگلده پایین ساخته و به صاحبان آن واگذار شد.

وی گفت: همچنین پس از جانمایی محل ساخت منازل اهالی روستای جنگلده بالا این پروژه آغاز شده که امیدواریم ساخت این خانه ها تا ابتدای سال آینده تکمیل شود.

وی تصریح کرد: در این ساخت و سازها به وضعیت روستاییان توجه ویژه ای شده و مساحت کوچکترین خانه حداقل  ۶۰ متر و خانه بقیه ۱۰ متر از مکان کنونی بزرگتر است.

ضیایی گفت: زمین روستاییان نیز بر اساس کارشناسی روز قیمت گذاری شده و در محل جدید به آن ها معوض داده می‌شود.

ضیایی خاطرنشان کرد: سوء استفاده‌ از وضعیت موجود و پرداخت خسارت از سوی مجموعه سازنده سد نرماب باعث شده آمار خانوارهای روستای جنگلده بالا با تمام نظارت ها و بعضا سخت گیری ها از ۱۸۰ به ۲۲۰  خانوار افزایش یافته و این نگرانی نسبت به روستاهای دیگر طرح کوچ مانند باقرآباد، محمدزمان‌ خان و پس پشته هم وجود دارد.

سرپرست فرمانداری مینودشت نیز در رابطه با مشکلات اهالی روستاهای کاسه سد نرماب به خبرنگار ایرنا گفت: با طولانی شدن پروژه ساخت و ساز سد نرماب برخی از روستاییان با مشکلاتی روبرو شدند که این موارد از سوی فرمانداری با جدیت پیگیری می شود.

سید ابوالفضل حسینی‌نیا با تایید بلاتکلیفی ۱۸ ساله روستاهای جنگلده‌ بالا، باقرآباد، محمدزمان‌خان و پس پشته افزود: اهالی روستای جنگلده پایین با اتمام ساخت واحدهای مسکونی به مکان جدید منتقل شدند.

سرپرست فرمانداری مینودشت گفت: سد نرماب درحال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی می‌تواند ضمن تامین آب شرب منطقه وسیعی از شرق گلستان در مقابل بروز سیلاب ها نیز مقاومت و جلو خسارت را بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.