مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان معتقد است: برقراری تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر و افزایش کیفیت آب در خلیج کمک می‌کند که دیگر پدیده مرگ و میر پرندگان مهاجر اتفاق نیفتد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: برقراری تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر و افزایش کیفیت آب در خلیج کمک می‌کند که دیگر پدیده «بوتولیسم» در خلیج گرگان و تالاب میانکاله که سال گذشته باعث مرگ‌ومیر بیش از ۴۳ هزار پرنده مهاجر آبزی شد، اتفاق نیفتد.

به گزارش جماران، زمستان سال گذشته بود که مرگ‌ومیر گسترده پرندگان آبزی مهاجر ابتدا در میانکاله در استان مازندران و به دنبال آن در فاصله کمی در سواحل گلستان آغاز شد و روند مرگ‌ومیر پرندگان تا گرم شدن هوا و کوچ آن‌ها ادامه داشت.

طی این مدت تنها در سواحل استان گلستان در محدوده خلیج گرگان، ۱۳ هزار قطعه پرنده مهاجر که اغلب آن‌ها از گونه‌ چنگر بودند، تلف شد.

بعد از این مرگ‌ومیر گسترده، مدیرکل دامپزشکی گلستان با رد وجود بیماری نیوکاسل و آنفلوآنزا در پرندگان وحشی مهاجر، علت مرگ‌ومیر پرندگان در منطقه شرق خلیج گرگان را بیماری میکروبی بوتولیسم اعلام کرد و گفت که بالا بودن شاخص‌های فاضلاب در آب خلیج گرگان در تشدید این موضوع به‌عنوان فاکتورهای مستعد کننده مؤثر بوده است.

با توجه به اینکه زیستگاه‌های آبی استان گلستان به‌خصوص خلیج گرگان، همه‌ساله میزبان خیل عظیم پرندگان مهاجر زمستان گذران از روسیه و سیبری است، انجام اقدامات مور نیاز پیش از فرار رسیدن فصل کوچ پرندگان برای جلوگیری از تکرار چنین تلفات گسترده‌ای که به‌راستی فاجعه‌ای زیست‌محیطی است، ضروری بوده و باید در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در این خصوص گفت: با توجه به اهمیت احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله، رسیدگی به وضعیت این خلیج و تالاب، پیش از آنکه تلفات پرندگان را در این منطقه داشته باشیم، در دستور کار ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور قرار گرفته بود.

محمدرضا کنعانی خاطرنشان کرد: دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه‌ این ستاد دستور دادند که کارگروه ویژه‌ای برای احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله تشکیل شود. این کارگروه در سازمان محیط زیست تشکیل و مقرر شد کارگروه در اسرع وقت برنامه‌ها مشخص و در جلسه بعدی ستاد ملی ارائه کند. بررسی برنامه‌ها در کارگروه در سه جلسه به‌صورت کارگاهی برنامه‌ریزی شد که جلسه اول مربوط به کمیت آب، جلسه دوم مربوط به کیفیت آب و جلسه سوم برای محدوده و حریم تالاب و تغییر کاربری‌ها بود. جلسه اول و دوم تشکیل شد اما جلسه سوم به خاطر بحث شیوع کرونا به تأخیر افتاد و امیدواریم در این هفته تشکیل شود.

وی افزود: مرکز ملی اقیانوس‌شناسی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه صنعتی شریف مأمور شدند که مطالعات در خصوص کمیت آب و موضوع لایروبی را بررسی و بهترین راهکار اجرایی را ارائه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان بیان کرد: در خصوص بررسی موضوع کیفیت آب خلیج و تالاب هم جلسه‌ای با حضور ادارات کل جهادکشاورزی، آبفا و شرکت شهرک‌های صنعتی دو استان گلستان و مازندران برگزار شد و این ادارات برنامه‌هایشان را برای توسعه سیستم‌های تصفیه فاضلاب، کاهش مصرف سموم کشاورزی و غیره ارائه کردند.

کنعانی تصریح کرد: جمع‌بندی تمامی موارد مطرح شده در جلسه پایان خردادماه یا اوایل تیرماه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور مطرح و راهکار اجرایی در این ستاد مصوب خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.