گلستانی‌ها اگر چه در مقایسه با دوره گذشته در انتخابات حضور کمتری داشتند اما این استان پس از کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و سیستان و بلوچستان در رتبه چهارم مشارکت کشور قرار گرفت.

هرچند یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان گلستان با آرامش و بدون بروز مشکل خاصی برگزار شد اما حواشی هم داشت که پرداختن به آن خالی از لطف نیست.

خرید و فروش رای 

در کشاکش رقابت برای کشاندن مردم پای صندوق های رای دادستان گرگان اعلام کرد که چند نفر در گرگان و علی‌آبادکتول به دلیل خرید و فروش رای بازداشت شدند.

حجت الاسلام سید علیرضا سیدحسینی همچنین گفت که در دیگر حوزه‌های انتخابیه استان گلستان هم چند گزارش تخلف انتخاباتی مشاهده اما به بازداشت منجر نشد.

شنیده شده که یک مینی بوس که مسافرانی از غرب گلستان برای رساندن عده ای به گرگان و رای دادن به فرد خاصی داشت توقیف شد.

دشواری اخذ رای در مناطق کوهستانی

باران و برف سنگین هفته‌های گذشته و به‌ سامان نبودن جاده های دسترسی اعزام عوامل برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به این مناطق سخت گذر و کوهستانی استان گلستان را با دشواری همراه کرد.

پیاده روی چند ساعته و استفاده از اسب و قاطر و تراکتور برای رسیدن به سکونتگاه های روستایی از جمله دشواری های عوامل برگزاری انتخابات بویژه در مناطق مرزی و کوهستانی گلستان بود.

جای خالی زنان

 همانند انتخابات های پیشین، زنان گلستانی راهی به مجلس شورای اسلامی نیافتند تا دوران غیبت آنان در قوه مقننه حداقل ۴۵ ساله شود.

زنان گلستانی در حوزه های انتخابیه گلستان خود را وارد رقابت انتخابات مجلس یازدهم کردند اما همانند همه دوره های گذشته توفیقی برای جلب نظر مردم نیافته و نتوانستند بر کرسی مجلس تکیه بزنند.

مامان خانم

یکی از مسن ترین شرکت کنندگان انتخابات مجلس یازدهم در گلستان مامان خانم سعدی شهروند ۹۸ ساله اهل روستای یانبلاغ بخش گلیداغ شهرستان مرزی مراوه تپه بود که با دشواری خود را به شعبه اخذ رای رساند و در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد.

تصویر زمان حضور او در شعبه اخذ رای این روستا در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت.

کمترین و بیشترین مشارکت

طبق اعلام مسوولان برگزاری انتخابات، مردم شهر سیل زده گمیشان با ۷۵.۱۹ درصد بالاترین و اهالی گرگان با ۴۰.۵۴ درصد کمترین نرخ مشارکت در انتخابات استان گلستان را داشتند.

مردم شهر آق قلا دیگر شهر سیل زده گلستان هم با مشارکت ۶۳.۰۹ درصدی در رده هفتم از لحاظ شرکت در انتخابات قرار گرفتند.

سرگردانی رای دهندگان

فرمانداری گرگان برای سهولت دسترسی مردم این شهر به صندوق های اخذ رای اقدام به تهیه نقشه ای با مشخص کردن شعبات اخذ رای و انتشار آن در فضای مجازی کرد اما وجود چند اشتباه مانند تغییر آدرس برخی شعب مردم را سرگردان کرد.

منتخبان پیروز و نامزدهای شکست خورده

منتخبان مردم گلستان واکنش های متفاوتی به پیروزی خود داشتند مثلا غلامرضا منتظری منتخب مردم گرگان و آق قلا عصر شنبه با همراهی طرفداران خود با حضور در امامزاده عبدالله با آرمان شهیدان تجدید میثاق کرد.

در همین حوزه انتخابیه حجت الاسلام مازنی با صدور پیامی ضمن تشکر از مردم، دو عامل تحریم و تخریب سازماندهی شده از سوی برخی جریانات را باعث رای نیاوردن خود قلمداد کرد و وعده داد در آینده راجع این موضوع با مردم سخن بگوید.

استان گلستان با ۶ حوزه انتخابیه اصلی هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که دو نفر از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا ، یک نفر از رامیان و آزادشهر، یک نفر علی‌آباد، یک نفر از گنبدکاووس و یک نفر از مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه با رای مردم به مجلس شورای اسلامی راه یافتند اما تکلیف نماینده مردم شهرهای کردکوی، بندرترکمن، گمیشان و بندرگز با برگزاری انتخابات در دور دوم مشخص خواهد شد.

در استان گلستان ۱۲۹ کاندیدا برای کسب هفت کرسی در ۶ حوزه انتخابیه این استان خود را معرض ارزیابی و انتخاب یک میلیون و ۳۳۰ هزار واجد شرایط رای دادن گلستانی قرار دادند که ۷۱ هزار نفر از آنان رای اولی بودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.