رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان امروز پنجشنبه در این مراسم گفت که سرمایه گذاری در استفاده از آبیاری نوین یکی از روشهای مهم در حل مشکل کم آبی کشاورزی استان بوده که توسط این سازمان برنامه ریزی و به جد در حال پیگیری و اجرا است.

مختار مهاجر اظهار داشت: تاکنون بیش از ۶۷ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

وی بیان کرد: ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان گلستان به سیستم آبیاری تحت فشار نیازمند است.

 طبق گزارش مسوولان شرکت سهامی آب منطقه ای گلستان ۸۷ درصد از منابع آب استان به بخش کشاورزی اختصاص داده می شود که با توجه به وجود خشکسالی های اخیر نیاز مبرم به مدیریت منابع آبی در حوزه کشاورزی بیش از گذشته مورد نیاز است.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین بر ضرورت تغییر الگوی کشت کشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: با توجه به تغییر اقلیم منطقه نیاز است که به الگوی کشت توجه ویژه شود و اگر به ارتقاء کیفیت خاک و حفظ آن توجه نشود هر سال زراعی که می گذرد میزان تولید در مزارع کشاورزی گلستان کاهش می یابد.

 مهاجر اضافه کرد: تناوب زراعی باید سرلوحه فعالیت بهره برداران حوزه کشاورزی گلستان قرار گرفته که عمل به کشاورزی حفاظتی یکی از روش های اصلی در تثبیت کربن است که باید کشاورزان اجرای آن را آغاز کرده تا مواد آلی خاک بهبود پیدا کند.

وی با یادآوری راندمان ضعیف و تولید کم در واحد سطح زمین های زیر کشت گلستان از جمله برای محصول گندم گفت: می توان بدون افزایش سطح کشت میزان تولید سالانه گندم را به دو میلیون تن در سال افزایش داد.

گلستان رتبه دوم تولید گندم کشور بعد از خوزستان را دارد.

وی سرمایه گذاری در خشکه کاری برنج را یکی دیگر از فعالیت های سازمان جهادکشاورزی گلستان برشمرد و گفت: این طرح باید دقیق تر بررسی و اجرا شود تا بتوان ضمن صرفه جویی منابع آبی درآمد بهره برداران را حفظ و حتی افزایش داد.

وی کشت چغندر قند در رعایت تناوب زراعی را از دیگر طرح های سازمان جهادکشاورزی گلستان برشمرد و گفت: امسال بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار با برآورد افزون بر ۱۱۰ هزار تن تولید سطح زیر کشت داریم.

رییس جهادکشاورزی گلستان به افزایش زراعت پنبه در استان هم اشاره و اظهار کرد: طی چند سال اخیر کشت پنبه از ۶ به ۲۲ هزار هکتار در منطقه افزایش یافت.

استان گلستان در گذشته به سرزمین طلای سفید (پنبه) کشور معروف بود ولی بدلایلی از جمله خشکسالی این موقعیت را تا حدود زیادی از دست داده است.

استاندار گلستان هم طی سخنانی گفت: تعداد بالای بهره برداران نمونه بیانگر موقعیت ممتاز کشاورزی استان در سطح کشور است.
هادی حق شناس افزود: گلستان با ۳۰ درصد اتلاف محصولات کشاورزی مواجه است که این سطح نامتناسب با نرم های جهانی باید تغییر کند تا موقعیت بهتری یابد.

در این مراسم از ۵۶ نمونه بخش کشاورزی گلستان در بخش تولید محصولات زراعی، باغی و دامی، منابع طبیعی و آبخیزداری، ترویج و تشکل‌ها و امور عشایری و امور اراضی تجلیل شد که چهار نفر از آنها بنامهای بهمن سوقانی کلزاکار، محمد گرگانلی دوجی گندمکار دیم، محمدهادی جرجانی در بخش بیمه محصولات کشاورزی و محمدحامد صفری در بخش شرکت تعاونی روستایی نمونه ملی معرفی هستند.

۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار بخش کشاورزی گلستان در سطح ۶۶۷ هزار هکتار زمین ۳۸ درصد اشتغال خالص استان را به خود اختصاص داده اند.

تولید کشاورزی گلستان به ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تن در سال رسیده و در تولید ۱۵ رقم محصول کشاورزی رتبه های اول تا ششم کشور را دارد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.