عیدمحمد فاروقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جهادکشاورزی گلستان در سال های اخیر با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی امکان فعالیت چندین واحد فرآوری زیتون را فراهم کرده اما مشکل تامین مواد خام برای استفاده از توان تولید این صنایع همچنان وجود دارد.

به گفته وی، زیتون مورد نیاز فرآوری این واحدها ۲۴ هزار تن در سال است.

وی بیان کرد: واحدهای فرآوری زیتون کنسروی و روغنی گلستان با سرمایه گذاری افزون بر ۲۶۰ میلیارد ریال و ایجاد ۲۴۹ شغل راه اندازی شد.

وی سرمازدگی باغ های زیتون در سال ۹۶ و کاهش تولید محصول، عرضه نکردن محصول باکیفیت توسط باغداران به واحدهای فراوری، گران فروشی زیتون از سوی باغداران استان های همجوار و بالا بودن هزینه حمل را از جمله مشکلات کنونی صنایع تبدیلی زیتون استان برشمرد.

گلستان با داشتن شرایط اقلیمی مناسب و زمین های مستعد، از قطب های مهم تولید زیتون کشور به شمار می رود و تاکنون در ۱۰ هزار هکتار از زمین های مستعد این استان، باغ زیتون ایجاد شد.

گلستان در دهه های اخیر برای رسیدن به اهدافی چون تغییر کاربری اراضی شیبدار به باغ مثمر، ایجاد فرصت های جدید شغلی، ارتقای درآمد بهره برداران و مشارکت در بی‌نیاز کردن کشور از واردات، ایجاد باغ زیتون را در دستور کار قرار داده که تشویق بیشتر سرمایه گذاران برای ایجاد باغ زیتون، علاوه بر تامین این اهداف، مشکل کمبود مواد اولیه واحدهای فرآوری استان را نیز برطرف خواهد کرد.

به گفته مسوولان سازمان جهادکشاورزی گلستان، این استان ظرفیت ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ زیتون را دارد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.