برخی منابع محلی امروز چهارشنبه در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان ابراز داشتند؛ در پی دستور دادستان گرگان مبنی بر جلوگیری از خروج گندم از استان مشکلاتی در حوزه اقتصادی منطقه پدید آمده است.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از چیستی و چرایی موضوع با دادستان گرگان تماس گرفت که صحت موضوع ممنوعیت خروج گندم از استان گلستان تایید شد.

حجت الاسلام سیدرضا سید حسینی به ایرنا گفت: گلستان قطب تولید گندم کشور است اما بدلیل برنامه‌ریزی نامناسب سازمان غله و خروج بی رویه محصول از استان، کارخانه‌های آرد منطقه با رکود یا حداقل ظرفیت تولید مشغول کار هستند.

وی افزود: از دیگر سو گلستان بهترین و باکیفیت ترین گندم ایران را تولید می‌کند اما آردهای توزیع شده در استان کیفیت پایین تری در تراز گندم منطقه دارد.

وی اظهار داشت: بر همین اساس تا عادی شدن شرایط و ثبات شرایط کاری کارخانه های آرد گلستان؛ خروج گندم از استان ممنوع است.

دادستان گرگان تصریح کرد: بزودی جلسه‌ای با مسوولان سازمان غله برگزار می شود و به محض تثبیت شرایط؛ موضوع ممنوعیت خروج گندم از گلستان مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.

در همین ارتباط مدیر بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت بازرگانی دولتی (غله) ایران گفت: ممنوعیت خروج گندم از گلستان علاوه بر صدمه به بخش های مختلف اقتصادی این استان؛ دیگر استانها را هم تحث تاثیر قرار خواهد داد.

مژده شفق افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان متولی تنظیم بازار کالاهای اساسی همچون گندم، برنج، روغن و شکر بگونه‌ای عمل می‌کند که عرضه و تقاضا در تمام استانها متناسب با شرایط اقتصادی و جمعیت همان منطقه صورت گیرد و تصمیمات خارج از سازمان باعث لطمه به چرخه برنامه ریزی می شود.

وی اضافه کرد: با فرض اجرای دستور بدون نقص دادستان و توجه به اینکه کارخانه های آرد گلستان هم ظرفیت تبدیل تمام گندم تولیدی استان را داشته باشند؛ اگر کارکرد سامانه سیفا (فروش) نامنظم یا مختل شود خروج آرد از گلستان هم دچار مشکل شده و مشکلات استان تشدید می شود.

وی ابراز داشت: گلستان به عنوان قطب کشاورزی کشور گندم مازاد بر مصرف زیادی دارد و ممنوعیت خروج محصول باعث افزایش هزینه های دولت و بخش خصوصی ناشی از انبارداری و غیره می شود ضمن اینکه شرکت غله از طریق مخلوط گندم استانهای مختلف که مواد مغذی متنوعی دارند در جهت افزایش کیفیت آرد و نان و ارتقای رضایت مندی مردم حرکت می کند.

وی گفت: به دغدغه و نظر دادستان گرگان احترام می‌گذاریم، ایشان از رکود فعالیت کارخانه‌ها و کیفیت آرد توزیعی در گلستان نگرانند ولی با فرض وجود چنین مشکلی، ممنوعیت خروج گندم از گلستان مشکلات مورد اشاره را به سایر استانها هم تسری می‌دهد.

به گزارش ایرنا مستند به داده های سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این استان امسال دست کم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم از سطح ۲۹۷ هزار هکتار زمین کشاورزی برداشت شد.
استان گلستان در حالی از نظر کمیت و میزان تولید گندم رتبه دوم ایران را داراست که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.