فرماندار بندرترکمن گفت: در سیل ۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان آسیب دید که پس از بررسی و ارزیابی کارشناسان ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره ۴ درصد به کشاورزان این شهرستان برای جبران بخشی از خسارت ها پرداخت  شد.

الیاس هیوه چی اظهار داشت: همچنین تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شد که این روند همچنان نیز ادامه دارد.

وی به تلاش های همه جانبه مردم و مسوولین این شهرستان برای کاهش خسارت های ناشی از سیل اشاره کرد و افزود: پیش از بروز سیل، لایروبی رودخانه قره سو حد فاصل روستای زابلی محله و روستای قره سو و همچنین بخشی از کانال عبوری از شهر بندرترکمن آغاز شده بود که این اقدام پیشگیرانه باعث به حداقل رسیدن خسارت های سیل در بندرترکمن شد.

وی ادامه داد : علاوه بر آن در روزهای سیل دیواره های حفاظتی ۳ متری در مسیرهای با ریسک بالا احداث شد و مصب رودخانه قره سو نیز با مشارکت نهادهای نظامی به وسیله انفجار تعریض گردید تا خروج سیلاب از بندرترکمن شتاب بگیرد.

 هیوه چی گفت: با وجود این تلاش ها، سیل به ۴۵۰ منزل مسکونی بندرترکمن خسارت زد که کار مرمت و بهسازی خانه های نیازمند تعمیر به پایان رسید و ۱۹۲ واحد نیازمند نوسازی در مراحل گوناگون ساخت قرار دارند.

فرماندار گمیشان نیز گفت: بالا بودن سطح آب های زیرزمینی، قدمت زیاد ساختمان ها و مدت زمان طولانی ماندگاری سیلاب در شهر سبب شد خسارت سیل در گمیشان افزایش یابد.

 احمد دستمرد بیان کرد: پس از سیل ۳ هزار و ۱۳ واحد مسکونی گمیشان نیازمند مرمت و تعمیر بودند که عملیات تعمیر ۲ هزار و ۶۸۷ واحد به اتمام رسید.

وی بیان کرد: همچنین ۸۵۵ خانه در این شهرستان تخریبی و نیازمند نوسازی ارزیابی شد که از این تعداد ۷۰۰ واحد آن پی کنی شده و در مراحل گوناگون ساخت قرار دارد.

سیل نوروز ۹۸ در گلستان علاوه بر وارد کردن خسارت گسترده به زیرساخت ها، جاده ها، صنایع و راه آهن، مناطق مسکونی، کشاورزی و دیگر بخش هایی زیربنایی جان ۱۱ نفر را نیز گرفت. 

بر اثر سیل گلستان شهرهای آق قلا و گمیشان تا مدتها غرقاب بود بطوریکه ارتفاع آب در برخی خانه های مسکونی از ۲ متر هم بیشتر شد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.