مهاجر نوشت؛ روستای زیارت واقع در ۹ کیلومتری جنوب شهر گرگان دارای اقلیم سرد و معتدل و در ارتفاعات البرز و قسمتی از منطقه حفاظت شده جهان نما به تیتر اصلی رسانه ها تبدیل شده و همه اخبار آن حول ساخت و سازهای غیر مجاز می چرخد.
چندی پیش مسئولان حوزه جنگلها و محیط زیست و قضایی از این روستا بازدید داشتند؛ گر چه سفر آنها به گلستان بی سر و صدا بود اما رفتن آنها با چنان حواشی روبرو شد که نظر همه کشور را به سمت زیارت جلب کرد. ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای زیارت که در سالهای نه چندان دور یکی از مراکز گردشگری زیبا بود، موضوعی است که بیش از ده سال مطرح بوده و داد فعالان اجتماعی و محیط زیست را هم بارها در آورده است.

اما اکنون تیتر رسانه ها بیشتر حول تخلفات و کوتاهی ها در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی بوده و لزوم برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز است و در این میان موضوعی که به نظر می رسد مورد غفلت قرار گرفته اقتصاد ساکنان روستا است.

زیارت در سالهای نه چندان دور یکی از مراکز اکوتوریستی گلستان و جزو روستاهای هدف گردشگری بود اما آب و هوای سرد و معتدل و طبیعت بکر آن هر هفته مورد توجه سودجویان قرار گرفت و اقتصاد روستا که در گذشته کشاورزی، دامداری و صنایع دستی بوده به مرور جای خود را به ویلاسازی، فروش اراضی و اجاره سوئیت داد تا جایی که اکنون در زیارت جز ساختمانهایی که قد و نیم قد در جای جای روستا و ارتفاعات آن قد علم کرده اند؛ چیزی نمی بینید.

نفوذ سودجویان به قدری بود که عظیم ترین سازه ها را در صعب عبور ترین نقاط طبیعت این روستا ساختند و کسی هم جلودار آنها نبوده است. حال که دیگر جایی برای طبیعت باقی نمانده همه مسئولان برای تخریب ساخت و سازها به صف شده اند.

در میان همه موافقان و مخالفان تخریب صحبت اهالی روستا از همه تاثیرگذارتر است.

آنها می گویند به امید فردایی بهتر و برای حمایت از آینده فرزندان خود در حالی که چیزی از کشاورزی و دامداری آن نمانده بود اقدام به فروش اراضی خود کرده اند و اکنون تخریب نه تنها وضعیت روستا را بهتر نکرده و نمی کند بلکه درآمد حاصل از اجاره سوئیت ها و تجارت با گردشگران که آخرین نفس های اقتصاد روستا است را از آنها خواهد گرفت.

نکته ضروری برای آینده زیارت در کنار مبارزه با تخلفات ناشی از ساخت و سازهای غیر مجاز در نظر گرفتن راهکار ویژه برای حفاظت از اقتصاد روستاست.

زنده بودن زیارت وابسته به زنده بودن اهالی و حفاظت از زیارت و در گرو تأمین اقتصادی اهالی آنجاست. مسئولان اگر می خواهند با تخریب و ساماندهی ساخت و ساز از محیط زیست حفاظت کنند، در گام دوم باید اقتصاد پایدار روستا را زنده نگه دارند و توسعه دهند.

توجه به معیشت ساکنان این منطقه امری ضروری و بهترین راهکار برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است. مردم زیارت اگر حفاظت روستا را در گرو منافع اقتصادی خود ببینند با کمترین هزینه بر دوش دولت، خود حامی طبیعت و حفاظت از آن خواهند شد.

حفاظت از محیط زیست روستا نه تنها جزء لاینفک توسعه پایدار روستا بلکه به عنوان یک ارزش بنیادین مورد نیاز نسل امروز و نسل های آتی مورد پذیرش و تاکید قرار گرفته است.

راه برون رفت از ناپایداری ها در روستای زیارت داشتن برنامه های راهبردی میان مدت و کوتاه مدت با تاکید بر توسعه و تقویت طرحهای بوم گردی اجرای طرح هادی و تفصیل واقعی و ساماندهی دقیق بر ساخت و سازها اعم از مجاز و غیرمجاز، اجرای مهندسی رودخانه، مقاوم سازی ساختمان، تقویت و حمایت جدی از اقتصاد و معیشت پایدار ساکنان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.