به گزارش خبرنگار ایرنا، رضوان حکیم‌زاده روز دوشنبه در نشست تخصصی علمی - آموزشی ویژه مدیران، معاونان، کارشناسان و راهبران آموزشی مدارس ابتدایی شرق استان گلستان در گنبدکاووس، گفت: آموزش چندفرهنگی که برگرفته از مبانی قرآن است به کودکان یاد می‌دهد که با وجود اختلاف در رنگ، نژاد، زبان، قوم و مذهب در میان همنوعان، بایستی با احترام و تکریم با همدیگر برخورد نمایند.

وی، رعایت اصول و آداب آموزش چندفرهنگی از سوی مربیان، معلمان و مدیران را نیز مهم دانست و افزود: هرجا در تربیت انسان بالاخص نسل آینده، قوانین الهی رعایت شود، بدون تردید جامعه انسانی بهتری خواهیم داشت.

حکیم‌زاده با اشاره به تنوع اقوام و مذاهب در گلستان و در عین حال زندگی مسالمت‌آمیز همراه با وحدت و همدلی بین آنان، اضافه کرد: بدون تردید نقش معلمان این استان در این نوع زندگی و آموزش چند فرهنگی پررنگ بوده و وزارت آموزش و پرورش می تواند از تجربه معلمان گلستان برای دیگر استان ها هم استفاده نماید.

وی با تسلیت ایام محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان و ظرفیت تربیتی نهضت عاشورای امام حسین (ع)، تصریح کرد: این مناسبت و دیگر مناسبت‌ها فرصت مناسبی برای بهره گیری از ظرفیت‌های تربیتی آنها برای تربیت نسل آینده هستند که معلمان بالاخص در مقطع ابتدایی می توانند از آن استفاده نمایند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن و اشعار عرفانی و اجتماعی وی اشاره کرد و ادامه داد: این شاعر هویت‌ساز در اشعار ارزشمند خود ۲۳ بار نام امام حسین (ع) را آورده و از این جهت می تواند راهنمای عملی برای خداشناسی، انسان‌شناسی و بستری برای ایجاد همدلی بین اقوام مختلف باشد.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: تفکر، تعقل، خرد و اندیشه‌ورزی در مناسبت‌های ملی و مذهبی همچنون محرم و نیز شخصیت‌های الهی و فرهنگی و ظرفیت‌های تربیتی آنان یک ضرورت است که باید به صورت عملی و نه فقط بزرگداشت یادها و روزها، به عنوان اسوه و الگو در زندگی همه ما جاری و ساری شود.

وی همچنین با تاکید برضرورت رعایت عدالت آموزشی درمناطق برخوردار و مناطق کمتر برخودار و محروم کشور، نقش راهبران آموزشی را در این خصوص مهم دانست و گفت: این راهبران که از زبده‌ترین، مجرب‌ترین و با انگیزه‌ترین نیروهای آموزش و پرورش نه فقط در مقطع ابتدایی بلکه همه مقاطع تحصیلی‌ هستند، تلاشگران راستین تحقق عدالت آموزشی محسوب می‌شوند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: این نیروها با تلاش خود علاوه بر اینکه زمینه را برای ثبت نام و حضور دانش‌آموزان در کلاس درس فراهم می‌کنند، با آموزش‌های خود به معلمان، زمینه را برای ارتقای کیفیت آموزشی درمناطق کم برخوردار و محروم فراهم می کنند.

وی، معلم، محیط مناسب کلاس درس، رعایت تراکم دانش آموزی و امکانات و تجهیزات را از عوامل مهم در ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری دانست و گفت: مدیران آموزش و پرورش بایستی تلاش نمایند، این عوامل بدون تبعیض بین مناطق برخوردار، کم برخوردار و محروم به صورت مساوی رعایت شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین با اذعان به سختی حرفه معلمی در مقطع ابتدایی ادامه داد: این مقطع نقش مهمی در بنیان و استحکام آموزش و شکل‌گیری شخصیت نسل آینده برعهده دارد و بایستی از بهترین نیروها و امکانات آموزشی در آن بالاخص در مناطق محروم و کم برخوردار استفاده شود.

به گزارش ایرنا، در پایان این نشست که مدیرکل آموزش و پرورش گلستان، فرماندار ویژه و مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس به همراه مدیران، معاونین، کارشناسان و راهبران آموزشی هفت شهرستان واقع درشرق استان گلستان حضور داشتند، از برخی راهبران آموزشی برتر این منطقه با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

بازدید از بلندترین گنبد آجری جهان و یک مدرسه در روستای تکه‌لر از دیگر برنامه های معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گنبدکاووس بود.

نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری استان گلستان در شرق این استان سکونت دارند که ۳۵۰ هزار نفر آنان در شهرستان گنبدکاووس زندگی می کنند.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش گلستان، این استان ۲۱۰ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی دارد.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.