نشست تخصصی دریای خزر با حضور جمعی از محققان و مدیران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

به گزارش ایسنا-منطقه گلستان، دکتر ابطحی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در این نشست گفت: دریای خزر بزرگ ترین گودال جهان به حساب می آید که دلتای گرگان یکی از دلتاهای مهم آن است.

وی با اشاره به اینکه نوسانات موجود در دریای خزر منحصر به فرد است، افزود: تنوع زیستی در خزر کم و مهم ترین و اخرین خاستگاه گران ترین ماهی( خاویار) است و همچنین کدورت آب خزر به دلیل گل افشانی بالا و دارای نواحی مرده است.

در ادامه دکتر بنی هاشمی، رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: از ویژگی های بارز دریای خزر شوری کم آن و وجود ذخایر نفت و گاز و خطوط انتقال و ترانزیت کالا در آن است.

وی ادامه داد: حوضه آبریز خزر وسعت زیادی دارد و به طور کلی دارای عمق کمی است که بخش جنوبی آن بیشترین عمق را دارد و از نظر وسعت یک و نیم برابر خلیج فارس وسعت دارد.

رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر تصریح کرد: آبدهی رودخانه به دریای خزر، بارش بر پهنه آبی دریا و ورود جریان آب زیر زمینی به داخل دریا، سه عامل مهم تاثیر گذار در نوسانات خزر هستند.

در ادامه دکتر نادری، عضو هیات علمی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر بیان کرد: تعداد قابل توجهی از ماهی ها در خزر زندگی می کنند که متاسفانه به دلایل مختلف در معرض تهدید و انقراض قرار گرفته اند.

وی گفت: از عوامل تهدید کننده تنوع زیستی، صید بی رویه و تخریب زیستگاه است.

نادری افزود: با همسان سازی روش های ازمایشگاهی، جلوگیری از موازی کاری در بخش تحقیقات و مشارکت با کشور های حاشیه خزر می توان اثرات عوامل تهدید کننده را کاهش داد.
دکتر نجفی نژاد، رئیس رانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این نشست گفت: مسئله دریای خزر یک موضوع کلیدی در کشور و حتی در بین‌المللی مطرح است و امیدواریم بتوانیم آن را به عنوان یک گنجینه با ارزش در اختیار نسل‌ های آینده قرار دهیم زیرا بدیهی است پایداری دریای خزر برای بقای نسل های آتی، حیاتی است.
وی بیان کرد: ما نیازمند ارتباط بیشتر بین رشته‌های مرتبط با محیط زیست هستیم، البته امروزه علوم بین رشته ای مانند اقتصاد محیط زیست، اخلاق محیط زیست، روانشناسی محیط زیست و… بسیار رشد کرده‌اند و امیدواریم در آینده شاهد درک بیشتر از موضوع حفظ محیط زیست باشیم.
در ادامه این نشست، دکتر هادی حق شناس، استانداراستان گلستان اظهار کرد: در خلیج گرگان آب می خواهیم که لایروبی آخرین راه حل است.

وی با بیان اینکه وجود ریز گرد ها گرگان را تهدید می کند، گفت:‌ نگاه گردشگری و صنعتی و تجاری کمی به دریای خزر وجود دارد. مجوز صنعت اسکراپ که صنعتی پر سود است، وجود ندارد.

استاندار گلستان ادامه داد: شمال ایران بخش کوچکی از ایران است که دارای آب و هوای متفاوتی است که باید بخش تفریحی آن را به گونه ای مهیا کنیم که به عنوان مکان مناسبی برای جذب گردشگر از کشورهای دیگر باشد.

حق شناس در پایان گفت: ایران در بحرانی ترین وضع کم آبی در 50 سال گذشته وجود دارد.
خبرنگار: کوثر جلالی

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.