امانگلدی ضمیر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: روستا به روستا و منزل به منزل در آق قلا می گردیم و این خانه ها را شناسایی می کنیم و اگر تشخیص داده شود، خطر تخریب دارند، 'نرفتن به آن خانه ها را اجبار می کنیم'.
ضمیر که به سوالات خبرنگار ایرنا درباره موضوعات مختلف از جمله عقب نشینی آب از بخش های اصلی شهر، روند حرکت به سمت عادی شدن اوضاع، نحوه توزیع کمک ها و رسیدگی به آسیب دیدگان سخن می گفت؛ اضافه کرد: خطر فروریختن و ریزش خانه هایی که در سیل اخیر زیر آب رفتند از موضوعات مهمی است که دغدغه اصلی بسیاری از مدیران استانی نیز هست.
در این خصوص از فرماندار سوال کردیم: 'چه تمهیداتی اندیشیده اید؟'
ضمیر پاسخ داد: از حدود یک هفته پیش که با تلاش های به عمل آمده، آب از آق قلا عقب نشست، شهروندانی که شهر را ترک کرده بودند، رفته رفته در حال بازگشت به خانه های خود هستند در عین حال ما نیز در مرحله جدید کار ارزیابی خسارات را شروع کردیم.
وی با اشاره به ضرورت شتاب در عملیات بازگشت شهر به وضعیت عادی ، گفت که در این خصوص کمیته ای تخصصی تشکیل شده که کار ارزیابی ساختمان ها را انجام می دهد و تا روز دوشنبه 70 درصد منازل شهری و تمامی روستاها ارزیابی شدند.
از وی پرسیدیم، حالا اگر خانه ای از سوی ارزیابان شما تایید نشد، تکلیف چیست؟ که وی گفت: مطمئن باشید اگر تیم های مهندسی اعزامی از سوی کمیته استحکام و امنیت ساختمان ها را تایید نکنند، اجازه استقرار خانواده ها را در آن نخواهیم داد.
وی اضافه کرد: با ارزیابی های انجام شده طی این چند روز تعداد 9 هزار تن از شهروندانی که شهر را ترک کرده بودند، به 1400 تن رسید و بقیه کار با سرعت در حال تکمیل است.
از فرماندار آق قلا در خصوص سرعت عملیات نیروهای امدادی و جهادی برای عادی سازی وضعیت در این شهر سوال کردیم که وی گفت: واقعیت این است که با توجه به حجم عملیات و گستردگی منطقه سرعت ما کند نیست چرا که با یک سیل کم سابقه روبرو هستیم و حجم ورود آب به آق قلا 5 برابر ظرفیت گرگانرود بود و حالا بعد از 25 روز هنوز از تبعات آن خلاصی نیافته ایم.
ضمیر در خصوص علت بالا زدن آب در شهرهای آق قلا و طولانی شدن ماندگاری آب بویژه در آق قلا گفت: حجم بزرگی از روان آبها در روزهای پر بارش آخرین روزهای اسفند پارسال به گرگانرود وارد شد در حالی که رودخانه ظرفیت این حجم از آب را نداشت بنابراین آب وارد شهر شد اما اینکه چرا خروج آن از شهر طولانی شد، دلیلش این است که پشت سر سیل اول حجم بزرگ دیگری آب حاصل از برف های ذوب شده به سمت رودخانه های منتهی به شهرستان سرازیر شد.
وی در ادامه توضیح داد، اما مساله تنها به اینجا ختم نمی شود چرا که شیب منطقه هم یک مساله بود که حرکت آب را به سمت دریا کند می کرد.
فرماندار آق قلا توضیح داد: شیب منطقه بویژه در پایین دست آق قلا 3 در هزار (شیب بسیار اندک که به طول 70 کیلومتر تا دریا امتداد دارد) است که این موضوع با توجه به گستردگی دشت از سرعت حرکت آب می کاست به همین دلیل در عملیات خارج کردن آب از شهر به سمت دهانه گرگانرود در پایین دست گمیشان رفتیم و اقدام به لایروبی مصب رودخانه کردیم که این اقدام سرعت حرکت آب را تا حدودی افزایش داد.
وی گفت از 6 روز پیش ورود آب به داخل محلات آق قلا بطور کامل قطع شد و اکنون کار تخلیه آب محله به محله در حال انجام است.
به گفته ضمیر، برای تخلیه آب از شهر آق قلا که حدود 25 روز خارج نمی شد 4 کیلومتر خندق و 2 کیلومتر سیل بند در شرق و شمال شرق شهر ایجاد شد تا آق قلا از شر سیلاب عظیم نوروزی خلاصی یابد.
وی افزود: برای زدن خندق و سیل بند نیروهای آب منطقه ای، مهندسی ارتش و گروه جهادی سپاه به مدت حدود 4 شبانه روز کار کردند.
فرماندار آق قلا اولویت اصلی 25 روز اول سیل این شهر را مقابله با سیل و تخلیه آب از شهر عنوان کرد و گفت همه دستگاه های اجرایی پای کار آمدند و اکنون در مرحله جدید که از 5-6 روز پیش آب از داخل شهر عقب نشینی کرده، تخلیه آب و لجن و گل و لای از منازل آغاز شده است.
ضمیر گفت: آب و فاضلاب استان گلستان در حال حاضر با استقرار 20 پمپ در سطح شهر به کار تخلیه محله به محله شهر آق قلا مشغول است.
از فرماندار آق قلا در خصوص وضعیت مدارس شهر سوال کردیم، که گفت در 25 روز اول 17 مدرسه در شهر در اختیار ستاد اسکان سیلزدگان بود و 13 مدرسه نیز در اختیار گروه های جهادی که از آن به عنوان مقر استفاده می کردند و با پایین آمدن آب و تخلیه آن از روز جمعه گذشته این مدارس را تخلیه کرده و تحویل دادند.
فرماندار آق قلا افزود: این مدارس نیز جهت آسیب شناسی مورد ارزیابی قرار گرفتند و دانش آموزان مدارسی را که مورد تایید قرار نگرفتند به شیفت دوم مدارس تایید شده منتقل کردیم.
وی در خصوص وضعیت مدارس شهر گفت، در حال حاضر 7 مدرسه تخریبی در شهر داریم که اجازه تشکیل کلاس ها را در آن ندادیم و 23 مدرسه نیز به دلیل آب گرفتگی نیاز به تعمیرات دارند و فعلا تنها 2 مدرسه در کانکس ایجاد کردیم.
ضمیر با اعلام اینکه در حال حاضر 80 درصد شهر در وضعیت عادی بسر می برد، گفت، هم اکنون 10 درصد خانه ها و منازل درگیر کار لجن کشی هستند.
1770//2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.