به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر عبدالرضا فاضل روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: بخش عمده این خسارت ها به خانه های بهداشت، پایگاه های اورژانس، ستاد شبکه های بهداشت و درمان، پایگاه های شهری و بناهای بیمارستانی به ویژه در شهرستان های گنبدکاووس، آق قلا و گمیشان وارد شد.
*آب مناطق سیل زده آلوده نیست
رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به تلاش مستمر برای تامین آب شرب سالم مناطق سیل زده استان اشاره کرد و گفت: از 25 اسفند پارسال زمین های کشاورزی این مناطق سمپاشی نشده و به همین دلیل آب شرب این مناطق آلوده به سموم شیمیایی نیست.
وی افزود: با پیوستن سیلاب به منابع آب زیرزمینی، امکان آلودگی میکروبی آب شرب این مناطق وجود دارد که گروه های کارشناسی در حال نظارت بهداشتی و مستمربوده و در کنار آن مردم هم لازم است تا حد امکان از آب جوشانده برای مصارف شرب استفاده کنند.
فاضل به نگرانی مردم از وجود لاشه حیوانات در مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: از یک هفته قبل جمع آوری لاشه حیوانات توسط گروه های اعزامی دامپزشکی آغاز شده و در این مناطق از جمله گمیشان و آق قلا لاشه حیوانات وجود ندارد.
وی اضافه کرد: از مرغداری های گمیشان و آق قلا تاکنون 240 هزار لاشه مرغ جمع آوری شده اما هنوز بخشی از 3 هزار لاشه مرغ یک واحد پرورشی بزرگ تخلیه نشده که تلاش برای پاکسازی این مرغداری صنعتی در حال انجام است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان همچنین گفت که شهروندان مناطق سیل زده استان از ابتدای وقوع سیل 7 مرتبه توسط مار و 870 بار توسط سگ گزیده شدند که هیچکدام از این موارد موجب تلفات جانی نشد.
* امکان شیوع بیماری در مناطق سیل زده
دکتر فاضل افزود: با توجه به گرم شدن هوا، شیوع اسهال، استفراع و گال در مناطق سیل زده گلستان دور از انتظار نیست که برای پیشگیری از شیوع این بیماری ها، آموزش های لازم به مردم و دستگاه های مرتبط ارایه شد.
به گفته وی توزیع 50 هزار بسته آموزشی برای آشنایی و پیشگیری از بیماری ها و اجرای مستمر طرح 'مه پاشی' برای مقابله با گسترش و از بین بردن حشرات ناقل بیماری ها ادامه دارد.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه گفت که یک هزار و 800 نیروی این دانشگاه از جمله 140 پزشک متخصص، 79 پزشک عمومی، 64 ماما و 30 پرستار داوطلب در حال ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به سیل زدگان هستند.
محمد جواد کبیر به جذب کمک های بین المللی برای سیل زدگان گلستان اشاره کرد و افزود: تاکنون یک محموله کمک صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) شامل کیف های تشخیص بیماری های غیرواگیر، یک دستگاه دیزل ژنراتور و یک دستگاه خودرو کمک دار تحویل گلستان شده و کار توزیع این اقلام در سه منطقه گنبدکاووس، آق قلا و گمیشان به زودی آغاز خواهد شد.
6204/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.