اگر امروز در برخی مناطق کشور از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب و مرکز ایران اسلامی شاهد خشم طبیعت و سیل های سهمگین و ویرانگر هستیم، مهمترین عامل آن دست درازی به طبیعت و تخریب آن توسط انسان های بی مسئولیت و نیز کم توجهی متولیان و مسئولان نظارتی در تذکر دادن و برخورد کردن با چنین افرادی بوده است.
منابع طبیعی این مواهب الهی که اکنون آغاز بیداری آنان از خواب زمستانی است، با جامه سبز زیبایی که دارند برتن می کنند، طراوات و زیبایی خاصی به محیط زیست ما داده اند و واقعا حیف است که با کم مسولیتی ما، این طبیعت زیبا تخریب شود.
امروز همه ما که قرار است روز خود را در طبیعت سپری کنیم می بایست نگهبان طبیعت باشیم و این نگهبانی را در طول امسال و سال های آینده به نحو احسن انجام دهیم و این فرهنگ مراقبت و پاسداری از محیط زیست را به کودکان و فرزندان خود نیز یاد دهیم.
اگر امروز طبیعت از رفتار و کردار ما آدمیان خشمگین شده و با طغیان خود این همه به ما و زندگی مان آسیب می زند، فقط بیان یک خواسته از سوی طبیعت است که آشکارا و صریح به ما می گویند: 'آی آدما، لطفا مراقب ما باشید و ما را بیش از این خشمگین نکنید'.
در روز طبیعت کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان که بخش قابل توجهی از مواهب الهی و خدادادی کشور شامل 430 هزار هکتار جنگل و حدود 900 هزار هکتار مرتع در این استان واقع است، توصیه هایی دارند که رعایت آن به حفظ بیشتر منابع طبیعی و محیط زیست ما کمک می کند.
کارشناسان منابع طبیعی گلستان از گروه های مختلف مردم در روز طبیعت و دیگر ایام سال مصرانه می خواهند تا درصورت مشاهده هرگونه تخلف، تخریب و دست درازی افراد به منابع طبیعی و یا مشاهده آتش سوزی درجنگل ها و مراتع، مراتب را با شماره تلفن 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش نمایند.
توصیه نخست کارشناسان منابع طبیعی گلستان برای روز طبیعت این است که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی و جاری شدن سیل، درصورت امکان از منزل خارج نشوید اما اگر به هر دلیل از منزل خارج و به دامان طبیعت رفتید حتی المقدور در نقاطی اتراق کنید که دسترسی به نیروهای امدادی و امنیتی و انتظامی باشد.
توصیه دوم و البته مهم کارشناسان منابع طبیعی گلستان با توجه به شرایط جوی ابتدای امسال، پرهیز از نزدیک شدن و نشستن کنار آبراهه ها، رودخانه ها، دامنه های شیب دار و ترانشه ها به دلیل خطرات باقی مانده از سیلاب ها و احتمال بروز رانش زمین و یا ریزش کوه می باشد.
کارشناسان منابع طبیعی از مردمی که به طبیعت بویژه به مناطق جنگلی می روند می خواهند که حتی المقدور از روشن کردن آتش خودداری کرده و یا در صورت روشن کردن آن در پایان از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل نمایند.
پرهیز از نشستن زیر درختان خطر ساز، نشکستن شاخ و برگ درختان و آتش نزدن بوته ها، استفاده نکردن از ظروف یک بار مصرف و درصورت استفاده رها نکردن آن در طبیعت و جمع آوری زباله های تولیدی داخل کیسه زباله و خارج کردن آن از طبیعت از دیگر توصیه های مهم و البته دلسوزانه کارشناسان منابع طبیعی از مردم در روز طبیعت است.
در همین پیوند مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز در پیامی با تبریک روز طبیعت از گروه های مختلف مردم این استان و مسافران نوروزی درخواست کرد تا حتی المقدور از بردن خودرو ببه عرصه های منابع طبیعی و مراتع به دلیل رطوبت بالا و نیز جلوگیری از آسیب دیدگی این مواهب خدادادی پرهیز نمایند.
ابوطالب قزلسفلو گفت: امسال دبی رودخانه های گلستان بالاست و در این شرایط، ضروری است که مردم و مسافران از نزدیک شدن به رودخانه ها پرهیز نموده و مراقب فرزندان و کودکان خود نیز باشند.
وی توصیه دیگری نیز به مردم و مسافران در روز طبیعت کرد و آن اینکه از بستن 'تاب' بر شاخه درختان بشدت پرهیز نمایند زیرا رطوبت خاک بالا بوده و امکان کنده شدن ریشه درخت و در نتیجه آسیب رسیدن به آن و انسان وجود دارد.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان همچنین گفته است که کیسه زباله و هیزم در مبادی ورودی تفرجگاه های جنگلی و مرتعی استان در اختیار مردم و مسافران قرار می گیرد بنابر این مردم از شکستن شاخ و برگ درختان برای روشن کردن آتش خودداری کنند ضمن اینکه نباید آتش را کنار درختان و نهال های جوان عرصه های جنگلی روشن کنند.
با این همه توصیه کارشناسان و اهمیت منابع طبیعی، امید است گروه های مختلف مردم و مسافران نوروزی امروز با رعایت این توصیه ها و مراقبت بیشتر از مواهب خدادادی از خشم بیشتر طبیعت و بلایای آن پیشگیری نمایند.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.