غلامعلی نورا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه و پیش بینی بارش های بهتر از روز گذشته در هفته آینده توسط هواشناسی، کلزاکاران می تواند با فراهم کردن بستر، نسبت به کاشت این محصول اقدام نمایند.
وی گفت: بارش 11،6 میلی متری باران در 24 ساعت گذشته بویژه در حومه گنبدکاووس و بخش های جنوبی آن (بخش مرکزی) که به صورت متناوب بود، فرصت مناسب برای کشت کلزا را فراهم کرده است.
نورا اضافه کرد: در صورت کشت این محصول و در صورت تحقق بارش های خوب پیش بینی شده در هفته آینده، تمامی مزارعی که امروز و فردا کشت شوند، دارای سطح سبز خواهند شد.
وی تصریح کرد: سهمیه اختصاصی کشت کلزا دراین شهرستان برای سال زارعی 98 - 97 حدود 20 هزار هکتار بود که تا الان 20 هزار و 250 هکتار قرارداد کشت منعقد شده که از این میزان نیز تاکنون پنج هزار و 500 هکتار کشت شده است.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس سطح سبز فعلی مزارع کلزا دراین شهرستان را حدود سه هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: بذرهای اصلاح شده و وارداتی برای کشت این محصول در سطح 16 هزار هکتار بین کشاورزان توزیع شده است.
نورا گفت: فرصت نهایی برای کشت دانه روغنی کلزا در منطقه گنبدکاووس 15 آذر امسال است اما کشاورزان بهتر است هر چه سریعتر نسبت به کشت این محصول اقدام نمایند.
وی همچنین از آغاز فصل کاشت گندم و جو از دیگر محصولات پاییزه منطقه گنبدکاووس نیز خبر داد و افزود: شرایط برای این کشت دو محصول نیز فراهم است.
در همین پیوند رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در 24 ساعت گذشته در مناطق مختلف این شهرستان از 1،2 میلی متر در ایستگاه ایمر سرتپه تا 11،6 میلی متر در شهر و حومه گنبدکاووس باران بارید.
منصور فرشاد افزود: در برخی مناطق شمالی و مرزی گنبدکاووس مانند آی تمر و چات مقدار هشت میلی متر، کلیجه 7،2 و کرند و اینچه برون 4،8 میلی متر و در مناطق جنوبی این شهرستان مانند کاکا هفت میلی متر باران باریده است.
وی، میزان بارش ها در مناطق میانی گنبدکاووس مانند قره کلسخه و قره ماخر را نیز چهار میلی متر اعلام کرد و گفت: درحال حاضر هوای گنبدکاووس آفتابی و دمای آن نیز 14 درجه سانتیگراد می باشد.
فرشاد همچنین افزود: از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر ماه 97) تاکنون درمجموع 64 میلی متر باران در گنبدکاووس باریده است که درمقایسه بامدت مشابه سال قبل 78 درصد بیشتر بوده ولی در مقایسه با دوره درازمدت 25 ساله، 14 درصد کاهش نشان می دهد.
وی به ورود سامانه پرفشار بارشی از اوایل هفته آینده به گلستان و این منطقه خبر داد و تصریح کرد: بارش های پیش رو که پیش بینی می شود در روزهای شنبه و یکشنبه هفته اینده باشد، بهتر از بارش روز قبل خواهد بود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت و اقلیم خشک و نیمه خشک درشرق استان گلستان واقع است و حدود 170 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که 60 درصد آن دیم و بقیه بصورت آبی کشت می شود.
1860/3039/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.