کمال سلمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: 54 هزار معلول در گلستان زیرپوشش بهزیستی هستند که کمتر از 10 درصد آنان از مشکلات بینایی رنج می برند.
وی افزود: بیماری های مادرزادی مانند تنبلی چشم علت دو سوم شکل گیری معلولیت بینایی در گلستان است.
به گزارش ایرنا آمبلیوپی یا تنبلی، نوعی اختلال چشمی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و باعث اختلال دید طبیعی آن می ‌شود، به عبارت دیگر شاید ظاهر چشم سالم باشد اما دید کودک حتی با عینک هم کامل نیست، این حالت زمانی اتفاق می ‌افتد که تکامل بینایی در یک چشم به صورت طبیعی اتفاق افتاده و در چشم دیگر غیرطبیعی است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گلستان ادامه داد: نزدیک به 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است به عبارت دیگر چهار نفر از هر پنج نفر نابینا می توانند از نعمت بینایی برخوردار شوند.
سلمانی تاکید کرد: آنچه بیش از همه در پیشگیری از نقص نابینایی تاثیر دارد ارائه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده ها و مراجعات پزشکی برای بررسی سلامت به ویژه در گروه های پرخطر مانند سالمندان و کودکان است.
وی افزود: با انجام غربالگری قبل از 6 سالگی می توان از بیماری مادر زادی تنبلی چشم پیشگیری کرد.
به گفته وی، طرح غربالگری بینایی کودکان زیر 6 سال در چند سال اخیر به طور مستمر در مهدهای کودک استان گلستان در حال انجام است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گلستان گفت: تامین وسایل کمک توانبخشی، اجرای طرح توانمندسازی افراد دارای آسیب بینایی، شناسایی افراد معلول دارای آسیب بینایی، همکاری در اجرای طرح آمبلیوپی، تشخیص و مداخله به هنگام مشکلات بینایی و پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان نابینا و کم بینا نیازمند از جمله خدمات این مجموعه است.
سلمانی افزود: اداره کل بهزیستی استان به عنوان دبیر مناسب سازی معابر گلستان برگزاری نشست هایی در این پیوند و انجام مکاتبات مرتبط و پیگیری مصوبات را انجام می دهد.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر اقدامات خوبی در سطح شهر گرگان از جمله مناسب سازی مسیر از میدان ولیعصر (عج) و خیابان ولیعصر برای رفاه حال نابینایان و معلولان جسمی حرکتی انجام شده است.
3042/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.