ابراهیم کریمی روز یکشنبه در حاشیه مراسم تکریم و معارفه سرپرستان قدیم و جدید اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبد به خبرنگار ایرنا گفت: شهر باستانی جرجان که امامزاده یحیی بن زید نیز در حریم آن قرار دارد، دارای پایگاه ویژه است و هر اقدام درحوزه این محوطه تاریخی با تصمیم شورایی در سازمان مرکزی میراث فرهنگی امکانپذیر است.
به گزارش ایرنا، راه دسترسی به امامزاده یحیی ین زید (ع) به صورت بلواری چند کیلومتری از شهر گنبدکاووس از قدیم الایام وجود دارد، اما به دلیل وجود گلزار شهیدان و آرامستان حاشیه امامزاده، این مکان مقدس در مناسبت های مذهبی مختلف از جمله ایام محرم و نیز ایام پایانی هفته با ازدحام جمعیت و سختی تردد آنان مواجه می شود.
وجود ترافیک سنگین در مناسبت های ذکر شده، مسئولان مدیریت شهری را بر آن داشت تا با پیشنهاد ایجاد مسیر فرعی در حد فاصل امامزاده تا محله چای بویین این شهر که در محوطه شهر تاریخی جرجان واقع است، بخشی از مشکل تردد زائران را رفع نمایند.
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان با ابراز گله مندی از امام جمعه گنبدکاووس که درخطبه های نمازجمعه هفته گذشته از میراث فرهنگی به خاطر مخالفت با بازگشایی مسیر فرعی برای تسهیل تردد شهروندان به امامزاده یحیی بن زید(ع) این شهر انتقاد کرده بود، افزود: اواسط هفته گذشته به امام جمعه توضیح دادم که تصمیم گیری دراین حوزه در اختیار شهرستان و استان نیست و بزودی یک کارشناس از مرکز برای بررسی موضوع و پیدا کردن راهکار مناسب به این شهرستان سفر می کند.
وی تصریح کرد: امروز کارشناس مربوطه به گنبد می آید و به احتمال زیاد با ایجاد یک مسیر فرعی به صورت موقت برای تردد زائران حسینی به امامزاده یحیی بن زید (ع) موافقت می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان یادآور شد: درخواست مقامات گنبد برای ایجاد مسیر فرعی تردد زائران امامزاده یحی بن زید (ع) به سازمان مرکزی میراث فرهنگی ارسال شده و درصورت موافقت، این مسیر به صورت سنگ فرش ایجاد می شود.
کریمی گفت: علاوه بر شهر باستانی جرجان که دارای پایگاه ویژه است، برج قابوس این شهر که ثبت جهانی نیز شده دارای پایگاه جهانی است و تصمیم گیری در مورد این برج یا انجام هرگونه اقدام عمرانی درحوزه آن توسط شورای راهبردی 15 نفره در تهران که بسیاری از آنان، کارشناسان خارج از سازمان مرکزی هستند، اتخاذ می شود.
به گزارش ایرنا، امام جمعه گنبدکاووس درخطبه های نماز جمعه هفته گذشته، از مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری این شهرستان درخواست کرد تا نسبت به ایجاد یک مسیر جدید برای تسهیل تردد شهروندان و عزاداران حسینی در ایام تاسوعا و عاشورا به امامزاده یحیی بن زید (ع) این شهر اقدام نمایند.
حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی گفته بود: چگونه است که مسئولان این دو نهاد برای ایجاد مسیرهای مشابه بدون اخذ مجوز از گرگان یا تهران اقدام می کنند اما در مورد مسیر امامزاده یحیی بن زید (ع) به بهانه تخریب میراث فرهنگی مخالفت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان بدانند که مردم این شهرستان میراث خوار فرهنگی نیستند بلکه خود میراث دار فرهنگی اند و از میراث گذشتگان خود به بهترین شکل صیانت می کنند.
به گزارش ایرنا، امامزاده یحیی بن زید (ع)، نوه امام سجاد (ع) است و از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده است، یاد می شود.
گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان یزید بن معاویه با 700 نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد.
والی خراسان (نصر) همراه 80 هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و مرقد امامزاده یحیی بن زید (ع) در فاصله چهار کیلومتری از مرکز این شهر تاریخی قرار دارد.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.